In the Mood for Love
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Det er et besettende romantisk drama mesterregissøren Wong Kar-wai presenterer i In the Mood for Love, en film som er både vakker og mystisk, sensuell og eksotisk, og som høstet priser verden over. Emosjonelle gnister fyker, og filmen er fylt til randen av vakre kjærlighetsscener.
1962, i Hong Kong, møtes Hr Chow og Fru Chen mens de flytter inn i samme hus. Tilfeldigvis er ingen av dem i følge med sine ektefeller ved innflyttingen; begge ektefellene er svært opptatt med sitt arbeide, og lite tilstede i hverdagen. Faktisk så lite tilstede at vi i filmen bare så vidt skimter de to andre, og hører stemmene; i IN THE MOOD FOR LOVE er det de to førstnevntes historie som utgjør fortellingen.
For mens de hver for seg tilbringer mye tid alene i sine respektive leiligheter er hvert møte mellom dem et ladet øyeblikk - et tilfeldig møte i korridoren, et blikk i trappen, en bevegelse med hånden - små bagateller for de uinnvidde, men emosjonelle gnister for de involverte.
Da Chow en dag besøker sin kone på jobben, viser det seg at hun har gått tidlig. Senere forteller en kollega av Chow at han så Chows kone med en annen mann.
I en middag går det opp for Chow og Chen at deres ektefeller har en affære med hverandre. Selv om de har oppdaget forholdet, forteller de ikke om det, men forenes av følelsen av å ha blitt forlatt. De bestemmer seg for at de i alle fall skal oppføre seg anstendig; likevel er det den gryende kjærligheten for hverandre som øker.
IN THE MOOD FOR LOVE er en film med stilsikker sans for stemninger og vakre miljøer. The Economist har i en svært rosende omtale av filmen påpekt hvordan den trollbinder oss - ned til detaljer som hvordan klærne og skuespillernes bevegelser nærmest hypnotiserer oss - i bilder som både er vakre og nostalgiske. New York Times kalte filmen "The most breathtakingly gorgeous film of the year" og franske og tyske aviser har overgått hverandre i nærmest panegyriske ordelag: Mesterverk (Le Point), En stor, romantisk film. Grasiøs (Le Parisien). Unik, som alle perfekte filmer (Le Nouvel Observateur).