Disippelen
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
"Den russiske filmen Disippelen er et velrettet spark mot religiøs fanatisme. Dette er også en vital regibragd av Kirill Serebrennikov, som tilfører historien like høy energi som hovedpersonen bruker på sin tro."
"Disippelen preges av godt skuespill, en stram historie og en regi som gir filmen en kruttsterke nerve." FilmPolitiet(5)
----
"Et farlig lærestykke
Kraftfull oppvisning i den religiøse dogmatikkens usunnhet". Dagsavisen(5)
----
"Full av infam energi og lekre filmatiske løsninger" FilmMagasinet
----
"Disippelen er en historie som passer for en tid hvor det føles som om religionen var i ferd med å snike seg stille ut, men fikk et hosteanfall i døren og ombestemte seg."
Aftenposten
----
"Etter runde på runde med diskusjon om islam og tolkninger av Koranen, er "Disippelen" en forfriskende, betimelig og innimellom komisk påminnelse om at også kristendommen har to i seg til reaksjonær, livsfarlig konservatisme. Slik alle ismer har, om de blir dogmatiske.
Filmen er også interessant fordi den tegner et bitende bilde av samtids-Russland. Der man for få år siden etterlevde Marx' tese om at religion er opium for folket, har man nå et samfunn hvor den russisk-ortodokse kirken har fått stor makt og religionsundervisning, ved Putins hjelp, er blitt obligatorisk i skolen." BT (5)
----
Vinner av European Film Award 2016 for Beste Musikk!
Brennaktuelle The Student utforsker tiltrekningskraften til religiøs ekstremisme og sårbar, ung gjengmentalitet i møte med en karismatisk tordentaler, og filmen provoserer og fascinerer med sin eksplisitte utforskning av hvor langt vi er ment å strekke religionsfriheten innenfor skolens fire vegger.
---
Russian writer-director Kirill Serebrennikov makes his Cannes debut with a dark parable about religious fundamentalism.
Egenrådige og dypt frustrerte Benjamin snur opp ned på skolen sin med sine utrettelige spørsmål. Hvorfor skal jenter få bruke bikini i svømmetimen? Hvorfor skal sexundervisning ha en plass i skolen? Hvorfor lærer de evolusjonsteori i naturfag? Han underbygger sine radikale synspunkter med mangfoldige, bokstavrette bibelsitater, og snart er rektor på laget og skolen snudd på hodet - og maktesløsheten vokser både hos læreren og moren til Benjamin.
---
"Det er imot min religion" hevder unge Beniamin, når moren spør hvorfor han skulker svømmetimene på skolen. Moren fnyser av svaret - Beniamin har aldri vært spesielt religiøs. Men det som først virker som et pubertalt påfunn, skal vise seg å være starten på et gravalvorlig korstog. Med Bibelen i hånd gjør unge Beniamin opprør mot lærerens biologiundervisning, klassekameratenes promiskuitet, prestens moderniserte tro, og morens livsførsel. Bibelsitater blir til våpen, og dagens Russland står seg ikke godt mot gammeltestamentlig fordømmelse.
Kampen mellom Beniamin og autoritetsfigurene rundt ham veksler fra det komiske til det nervepirrende, drevet av talentfulle skuespillere som får plass til å utfolde seg i lange tagninger. Fotograf Vladislav Opelyants sørger for at tagningene er like visuelt dynamiske som de er dramatisk fengende, med et kamera som forvandler et realistisk bakteppe, til nærmest renessanse-aktige komposisjoner av lysspill og geometri.
Om regissøren
Kirill Serebrennikov (f. 1969) jobber både innenfor teater og film, ofte med adaptasjoner mellom de to kunstformene. For eksempel er TIFF-aktuelle THE STUDENT basert på Serebrennikovs egen teateroppsetning av Marius von Mayenburgs originale stykke, med mange av de samme skuespillerne. Serebrennikov er kjent for uredde og ofte kontroversielle fortellinger.
(Sakset fra omtale på www.tiff.no)
---
"Kirill Serebrennikov's splendid "The Student,? a stormy, swoon-inducingly shot bout of Russian moral wrestling hits as hard and as heavily as a nastoyka hangover. Though Serebrennikov clearly takes a side in this rhetorical battle between an aggressively Christianized high-schooler and his liberal, Jewish-born biology teacher, this is a welcome study of religious fanaticism that doesn't discredit either party's intelligence, and knows its oats either way: Viewers who are either unfamiliar with or estranged from the Good Book should prepare themselves for a veritable tsunami of scripture, rigorously extracted and reassembled as riveting spiritual debate." Variety