Vokterskene

Vokterskene

12 år
2 t. 14 min.
Drama
Sponsorat
Du må velge kinosted for å se visninger.
Annonse
Plakat for 'Vokterskene'

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Vokterskene
Premiere: 23.03.2018
Skuespillere: Nathalie Baye
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Frankrike, Sveits
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Enkelte lite nærgående krigsskildringer gjør at denne filmen får 12-årsgrense
Språk: fransk
Produksjonsår: 2017
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

Meditativ i tempo, malerisk i komposisjon, stillfarent ødeleggende i sitt lavmælte drama, deler den siste filmen fra Xavier Beauvois mye av den lavmælte kraften som gjennomsyret hans kritikerroste studie av religiøs tro; "Om guder og mennesker". Som den filmen, er også dette et verk som omfavner de vare rytmene fra en enkel livsstil, sett mot et bakteppe av fundamental og varig endring. Dette er et slående vakkert verk som vil kunne finne et like stort kinopublikum som "Om guder og mennesker" og vil utvilsomt få en varm mottakelse på kommende filmfestivaler.

Året er 1915 og Frankrike er i krig med Tyskland. Franske byer og landsbyer tømmes for unge, arbeidsføre menn. Mange av dem vender aldri hjem og noen vender hjem lemlestet. Dette fikk selvfølgelig store konsekvenser for livet på landsbygden og det harde arbeidet måtte i sin helhet overlates til kvinner, barn og gamle menn. Xavier Beauvois, som mange vil huske for "Om guder og mennesker", har laget en vakker og stillferdig film om livet på den franske landsbygden i begynnelsen av 1900-tallet. Det var stor forskjell på folk, og moralske koder som ikke gjelder lenger styrte folks liv og skjebne. Nathalie Baye spiller den eldre matriarken som mye av handlingen utspiller seg rundt og hennes handlinger får store konsekvenser for alle rundt henne.

----

"Xavier Beauvois utvikler mye av den lavmælte stilen som gjennomsyret hans kritikerroste studie av religiøs tro i Om guder og mennesker. Som den filmen, er også denne et slående vakkert verk som vil kunne finne et like stort kinopublikum. Jeg så den selv en lørdag kveld i en fullsatt sal i Klingenberg kino i Oslo og det var god stemning blant et voksent publikum som burde garantere et langt liv ut over det ganske land. Filmen vil bli stående som en solid moderne fransk klassiker". Bladet Cinema (5)

----

"Nydelig om kvinner som trøster, elsker, konkurrerer, og jobber, jobber, jobber.
"Vokterskene" handler om kvinnene som blir igjen når mennene drar i krigen.
Det er mange bilder av hender i "Vokterskene". Det er kvinnehender, for det aller meste, og de arbeider, baker, vasker, pumper vann fra brønnen, holder plogen på rett kurs, trekker en okse over gårdsplassen. Kvinnene er Madame Hortense (Nathalie Baye), den grånende husfrua på en stor gård, den elegante og utilpasse datteren Solange (Laura Smet), Solanges stedatter og den driftige hushjelpen Francine (Iris Bry)." Dagbladet (5)

----

"Vokterskene er en nydelig film som effektivt fører oss tilbake i tid og rom til Frankrike anno 1915. Regissør Xavier Beauvois (Om guder og mennesker) romantiserer landsbygda med gylne bilder i cinemascope, samtidig som han forteller overbevisende om kvinnene som tar seg av en gård mens mannfolka kjemper første verdenskrig et annet sted.
Historien fortelles i et avmålt tempo, der man får god tid til å la både figurer, omgivelser og samfunnsstruktur synke inn, før man aner konturene av filmens store konflikt. Vokterskene er eksepsjonelt vakkert filmet, nærmest malerisk, og fortelles med en stille dramatikk som like fullt har tyngde og slagkraft." FilmPolitiet (5)

----

"Vokterskene:" Da kvinnene våknet. En vakker film om hvordan kvinnene fant en kime av frihet i mennenes elendighet under første verdenskrig.
Noen vil huske Xavier Beauvois' forrige film på norske kinoer, Om guder og mennesker. Det lavmælte dramaet om noen munkers tro og tvil under en periode med religiøs forfølgelse i Algerie var en uventet kinosuksess i hjemlandet Frankrike i 2010. Denne filmen har den samme tålmodigheten med de daglige ritualene til rollegalleriet, den tar seg god tid med å bygge opp den unnselige tjenestejenta Francine (Iris Bry) til å bli filmens hovedperson. Men når vi får komme innenfor intimsfæren hennes, og hun finner seg selv i all elendigheten, er effekten nesten hypnotisk." Aftenposten (5)

----

"Vokterskene snakker med lav stemme om store ting; arbeid og forsakelse, krig og kjærlighet, kvinner og menn. " Fædrelandsvennen (5)

----

"Året er 1915, og i Frankrike prøver matriarken Hortense å drive familiegården ved hjelp av datteren Solange mens tre av familiens menn kjemper i 1. verdenskrig. Til innhøstningen får hun hjelp av foreldreløse Francine som straks viser seg som en dyktig arbeider og får tilbud om å bli på gården. Mennene kommer hjem på permisjon av og til, men mens årstidene skifter, forandres også forholdene mellom menneskene på gården. Et meget visuelt, vakkert og stillferdig drama som hyller
kvinnene som blir hjemme, en families sterke forhold til jorden de dyrker og også en verden i forandring. Regi: Xavier Beauvois, kjent for mesterverket "Om guder og mennesker" fra 2010". Omtale fra Tara (5)

----

"Blendende vakkert om kvinner i en brytningstid.
"Vokterskene" er en stille og meditativ familiesaga fra en brutal epoke i europeisk historie." Bergens Tidende (5)

----

French director Xavier Beauvois' intimate drama explores the lives of women who are left behind to work a family farm during the Great War.

As the centenary of the First World War is being observed, a number of very fine films have set out to understand this period in modern history, a period that shook apart the world and moved us into a new era of mechanized death. Xavier Beauvois' beautifully rendered Les Gardiennes concentrates on a family of French farmers as an example of how the war impacted his own country.

The year is 1916, the year of Verdun, perhaps the most important year for the French of the entire war. The women of the Pardier farm, under the deft hand of the family's matriarch, must grapple with the workload while the men, including two sons, are off at the front.

When a young outsider to the area arrives, her help is initially welcomed; Francine is a good worker, honest and upright. But when the sons return on leave, emotions are stirred, in turn ruffling local sensibilities - and prompting a powerful narrative pivot.

The scope of Les Gardiennes is intimate, yet Beauvois revels in the beauties and mysteries of the French countryside, here unravaged by war. In moments reminiscent of Malick's Days of Heaven, the rituals of farm work are celebrated, but the focus remains on the intricate family drama that plays out against the upheaval of the Great War. (Omtale fra Toronto)