The Place
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
En mystisk mann sitter ved et kafébord og oppfyller folks største ønsker mot at de til gjengjeld utfører de merkeligste, og av og til grusomme, oppdrag. En nonne skal få tilbake troen om hun blir gravid, en gammel mann skal kureres for Alzheimer om kona planter en bombe på et offentlig sted, en jente skal bli penere om hun begår et ran på nøyaktig 100.000 euro og 5 cent.
"Det er sjelden jeg ser filmer hvor nesten alle skuespillerne imponerer så kraftig at jeg sitter med gåsehud i de 2 timene filmen varer, og dette gjelder denne filmen uten tvil. Valerio Mastandrea gjør en unik prestasjon i sin rolle som den mystiske mannen i kaféen, at hvis kun han hadde spilt i filmen ville jeg vært strålende fornøyd.
The Place er en fascinerende og høyst interessant film som overrasker, sjokkerer og gir publikum akkurat det man vil ha i en dramatisk komedie. Jeg vil til og med gå så langt som å si at dette er uten tvil den beste filmen jeg har sett så langt i år." Jump-cut.no
----
"The Place er en beundringsverdig film med et høyt ambisjonsnivå uttrykt på lavmælt vis, og dessuten velspilt og spennende nok til at den er verdt kinobilletten." FilmMagasinet
----
"Hvor langt er et menneske villig til å gå for å få oppfylt sitt største ønske? Begå drap? Voldtekt? Terror?
Dette er spørsmål man får noen til dels ubehagelige svar på i den italienske regissøren Paolo Genoveses film "The Place". Genovese er mannen bak komedien "Perfekte fremmede" som vant publikumsprisen ved Den norske filmfestivalen i 2016." Dagbladet
----
"The Place er eit rosverdig forsøk på å finne opp flettverksfilmen på nytt, og la den utspele seg som eit slags kammerspel. I staden for å nytte speletida til å fylgje delar av liva til dei individuelle karakterane, fokuserer filmen heller på den eine tingen dei alle har til felles: ein mann som med varierande grad av overlegg førar dei på kollisjonskurs med kvarandre." FilmPolitiet P3
----
""The Place" inviterer til refleksjon rundt skjebne og moral. Men blir det interessant film ut av det?" BT
----
"Som voksen, sofistikert selskapslek betraktet, har filmen likevel litt av hvert gående for seg." Fædrelandsvennen
----
Som i regissør Genoveses forrige film "Perfekte fremmede" fra 2016, er dette også en film hvor mange karakterers liv og skjebner flettes sammen, men her dreier handlingen mot det mørkere og mer surrealistiske. Manus er basert på den amerikanske tv-serien The Booth at the End.
"Perfekte Fremmede" ble tildelt Publikumsprisen ved Den Norske Filmfestivalen i Haugesund 2016.
----
If Perfect Strangers investigated the darkest sides of those who move among us, The Place scandalises the black souls that live within us. The man sitting at the bar, day and night (brought to life by Valerio Mastandrea), gives directions to people who turn to him for advice on how to achieve their own desires, signing a real-life contract with them. To become more beautiful, to spend a night with a porn star, to save a son, to regain sight, and to find God, are just some of the wishes that the various characters in the film reveal to the man at the bar. "It can be done," he answers as he writes quickly in his large planner, filled with notes in every corner of every page. But there is a price. A price that is very high in some cases: stealing a large sum of money, putting a bomb in a room, raping a woman... If the task is assigned, success is guaranteed. It will be up to them to decide whether or not to accept the agreement.