a man holding a microphone

K-Town

12 år
1 t. 13 min.
Sort komedie
Sponsorat
Du må velge kinosted for å se visninger.
Annonse
Plakat for 'K-Town'

Gi din vurdering:

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt K-Town
Premiere: 08.09.2023
Sjanger: Sort komedie
Manus: Kristian Landmark, Arne Vilhelm Tellefsen
Nasjonalitet: Norge
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Denne filmen inneholder en skildring av et drap – samt enkelte lite nærgående voldsinnslag. Filmen får derfor aldersgrense 12 år.
Språk: Norsk, Engelsk
Produksjonsår: 2023
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

" Filmens utvikling er balansert, det bygges lag på lag, alt klaffer rytmisk i hop, både som fortelling, regimessig og i klipping. Visse animerte scener glir smidig inn i åpning og slutt. Fotografering og lyd er hele tiden klar som nyvaska glass.
Filmen besitter en lun og lavmælt tone, det er ingen bulder og brak-film, dette. Og samtlige skuespillere gir stilsikre portretter. Steinar Endresen i en birolle som huseier og våpenforhandler, utvider faktisk filmen med sin balansegang mellom det frodige og det finslepne!
Vi vet at Kristian Landmark kan skrive barnebøker og skape kortfilmer og dokumentarfilmer. Det skal bli spennende å følge han videre som regissør av helaftens spillefilmer - "K-town" er bare begynnelsen! "
(Anmeldt av KNUT HOLT, tidl. filmanmelder i Fæ'vennen.)
----
"Ideene er K-Towns fortrinn, samt Jakob Berg i hovedrollen, en mann mange internt i filmbransjen vil kjenne igjen som en sentral skikkelse i Norsk filminstitutt, og som noen vil kjenne igjen som vokalist og primus motor i Tom Waits-hyllestbandet Blow. Han har ingen problemer med å fremstille en dystopisk og litt lurvete outsider i en film som på et dypere plan handler om nettopp de som faller utenom, de som enten selv velger det eller blir tvunget ut av et fellesskap". Dagsavisen
----
"Det er altså en utbryter fra et eller annet religiøst samfunn, som sitter bak disken og venter på kunder i pornosjappa. Så der er det noe. Jakob Berg spiller troverdig i den åndelige nedturen.
Kristian Landmark har skrevet og regissert filmen. Han legger seg ikke opp i alt det sjelelige som måtte ri folket, men han klarer å gi sine skuespillere ansikt med innhold. Den øvede, godt voksne amatøren, Steinar Endresen sier ikke mye, men han er der og lar ansiktet tale. Gang på gang. Han er en fin filmopplevelse.
Skuespillerne bryr oss ikke med de store tankene, ikke slik at det gir ubehag i hvert fall, men de får formidlet store drømmer og små ulykker som hender i Kristiansand i en annerledes modus." Anmeldt av Einar G. Staalesen (tidl. Mørkets Opplevelser)
----
"Filmen er på sitt sterkeste og mest sjarmerende når den holder det enkelt og handlingen begrenser seg til butikkens fire vegger. Det er gjennom hverdagslige samtaler filmens humor og karakterenes personlighet kommer best til syne. Disse scenene sender også tankene til andre dialogdrevne filmer som foregår i butikker på 90-tallet, som Clerks (1994), Empire Records (1995) og High Fidelity (2000)." Morgenbladet
----
"Dette er en film der kritikerens handlingsreferat bør være så kort som mulig. Manuset byr på den ene morsomme og overraskende hendelsen etter den andre, og det er best om de kommer, ja nettopp; overraskende. Det er her den beste humoren i filmen ligger."
"Filmen er verdt er kinobesøk! K-town er for det meste en herlig og morsom – og upretensiøs – film, med den ene morsomme hendelsen etter den andre." Cinema(www.cine.no)
----
"Filmen er merkelig og morsom. Det er Kristiansand også." Avisa KRS
----
"..her er det flere fengende scener som gir meg en opplevelse av en filmskaper som er på sporet av sin egen særegne stil." FilmPolitiet, P3
----
K-town er en svart komedie som best kan beskrives som et kjærlighetsbrev mellom filmene Clerks, The Big Lebowski og beltespenna i det norske bibelbeltet.
Filmen følger amerikanske Lola, som svært motvillig må reise til Kristiansand – for å overbevise mannen hun forakter mer enn noen annen om å gi fra seg en enorm arv.

Gordon og Roger har bare hverandre, og godt oppe i førtiårene begge to, lever de sine liv fullstendig i utakt med hva som er normen i Kristiansand - på alle tenkelige måter.

For det første driver de sexbutikken "Sex & Sånn" i Kvadraturen, tvers over gaten for Gordons gamle menighet. Han har lagt den akkurat der for å irritere familie og venner som fortsatt går i menigheten, men nekter å innrømme dette for Roger. Irritere er heller ikke et ord Gordon ville bruke. Han vil befri sin familie. Og ikke bare dem, men hele byen!

Familien hilser ikke på Gordon lenger. Butikken går elendig. Og da i betydningen virkelig, snart kroken på døren - elendig. Ingen sørlendinger tør å gå inn. De eneste kundene er en sjelden fugl på jakt etter en et kostyme eller maske til karneval eller Halloween. Roger vil at de skal flytte fra den "jævla bakgaten", men Gordon blånekter.

En dag tilbyr Roger seg plutselig å kjøpe en større andel av firmaet. Gordon blir mistenksom, og med god grunn. Roger har funnet ut at Gordon har arvet 49 millioner dollar fra en avdød sønn i USA, som har tjent seg rik på mobilspill. Mark døde som en "dark tourist", da han endte opp i kryssild i en aktiv krigssone.

Snart lander Marks mor Lola og hennes advokat Steiner i Kristiansand. Mark ble i sin tid unnfanget på en bibelcamp på Dvergsnestangen, der Lola og Gordon møttes for første gang som medlemmer av søstermenigheter. Lola forsøkte etterpå innbitt å komme i kontakt med Gordon, og i en årrekke skrev hun brev til ham, uten å høre et pip tilbake. Så Lola er alt annet enn vennlig innstilt til ham. Hun har fortalt Mark i alle år at faren hans var død, i et flykrasj; en løgn hun måtte gå tilbake på. Dette førte til at en rasende Mark endret sitt testamente. Lola tilbyr Gordon en kompensasjon for "misforståelsen", noe han er i ferd med å godta når "advokaten" Roger kommer i mellom.

En ny kjærlighetshistorie mellom Gordon og Lola utvikler seg fra en verst mulig start. Men det er flere som har planer om å stikke av med pengene.

Se bildeserie