Foreløpig har ingen anmeldt Ringenes herre: Slaget om Rohan
Premiere: 13.12.2024
Originaltittel: The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
Sjanger: Fantasy / Animasjon / Drama
Produksjonsår: 2024
Distributør: Warner Bros. Discovery

Peter Jackson presenterer en fantastisk reise tilbake til Midgard, sett gjennom øynene til den legendariske regissøren Kenji Kamiyama.

New Line Cinemas nye animefilm «Ringenes herre: Slaget om Rohan» bringer publikum tilbake til den episke verdenen som ble brakt til live i «Ringenes herre»-trilogien, basert på bøkene til J.R.R. Tolkien.

I regi av den prisbelønte filmskaperen Kenji Kamiyama ledes den talentfulle stemmebesetningen av Brian Cox («Succession») som Helm Hammerhand, den mektige kongen av Rohan; Gaia Wise («A Walk in the Woods») som datteren Héra; og Luke Pasqualino («Snowpiercer») som Wulf. Miranda Otto, som leverte en uforglemmelig rolletolkning i «Ringenes herre»-trilogien, gjentar rollen sin som Éowyn, som fungerer som historiens forteller. Stemmeensemblet inkluderer også Lorraine Ashbourne («Bridgerton»), Yazdan Qafouri («I Came By»), Benjamin Wainwright («World on Fire»), Laurence Ubong Williams («Gateway»), Shaun Dooley («The Witcher»), Michael Wildman («Fast and Furious Presents: Hobbs & Shaw»), Jude Akuwudike («Beasts of No Nation»), Bilal Hasna («Sparks») og Janine Duvitski («Benidorm»).

«Ringenes Herre: Slaget om Rohan», som foregår 183 år før hendelsene i den originale filmtrilogien, forteller skjebnen til Helm Hammerhand, den legendariske kongen av Rohan. Et plutselig angrep fra Wulf, en smart og hensynsløs Dunlending-herre som søker hevn for farens død, tvinger Helm og hans folk til et siste oppgjør i den eldgamle høyborgen Hornborgen – en mektig festning som senere vil bli kjent som Helmsdjupet. I en stadig mer desperat situasjon, må Héra, datteren til Helm, finne viljen til å lede motstanden mot en dødelig fiende som har til hensikt å utslette dem.

Med Kamiyama i spissen produseres filmen av Oscar-vinner Philippa Boyens fra manusforfatterteamet bak «Ringenes herre»- og «Hobbiten»-trilogiene, sammen med Jason DeMarco og Joseph Chou, som i tillegg til deres mange separate animasjonsprosjekter samarbeidet om «Blade Runner: Black Lotus»-serien. De utøvende produsentene er Fran Walsh, Peter Jackson, Sam Register, Carolyn Blackwood og Toby Emmerich. Manus er av Jeffrey Addiss & Will Matthews og Phoebe Gittins & Arty Papageorgiou, historie av Addiss & Matthews og Boyens, basert på karakterer skapt av J.R.R. Tolkien. Teamet av kreative samarbeidspartnere fra «Ringenes herre»-trilogien inkluderer også Oscar-vinnerne Alan Lee og Richard Taylor, sammen med den anerkjente Tolkien-illustratøren John Howe.

«Ringenes herre: Slaget om Rohan», en New Line Cinema-presentasjon, en Warner Bros. Animation / Sola Entertainment-produksjon, kommer på kino 13. desember, og distribueres av Warner Bros. over hele verden.