Joaquin Phoneix i Maria Magdalena

10 skuespillere som har spilt Jesus

Filmweb
Publisert:
Sist oppdatert:
Følg oss:

Fra The Passion of the Christ til A Clockwork Orange – her er ni filmer med Jesus Kristus.

Annonse

Kenneth Colley i Monty Python's Life of Brian

Monty Pythons Life of Brian

Jesus dukker opp i tre scener i Monty Pythons en gang svært kontroversielle film, mens resten av filmen følger Brian, en helt annen fyr, som definitivt ikke er messias. Han er en veldig slem gutt. Filmen ble forbudt å vise i Norge i 1980, før den senere samme år ble gitt ut med en streng 18-årsgrense.

I 2005 så Stortingets justiskomité tilbake på forbudet, og kalte det et "klassisk utslag av at man regulerte kun ut fra moral, og ikke om det var skadelig."

Annonse

Mehdi Dehbi i Messiah

Mehdi Dehbi og Michelle Monaghan i Messiah sesong 1

I denne geopolitiske Netflix-serien utfører en ung mann med rolig lynne, langt hår og skjegg, tilsynelatende ekte mirakler. Han påstår at han har direktekontakt med gud, så myndighetene setter igang en omfattende. Mirakelmann eller svindler ute etter å skape kaos? Guds sønn eller helt vanlig sønn?

Annonse

Jim Caviezel i The Passion of the Christ

Jim Caviezel i The Passion of The Christ

Mel Gibsons to timer lange film, som foregår på hebraisk, latin og det utdødde språket arameisk, er en av tidenes mest overraskende kassasuksesser. Den gravalvorlige filmen går gjennom de siste 12 timene av Jesus fra Nasarets liv, med utgangspunkt i bibelen og katolske tradisjoner.

De siste fire årene har det vært prat om en oppfølger som tar for seg gjenoppstandelsen, og sist for to uker siden hevdet skuespilleren som spiller Jesus at toeren ligger an til å bli et mesterverk.

Annonse

Willem Dafoe i Jesu siste fristelse

Willem Dafoe i Jesu siste fristelse

Martin Scorseses mesterverk tar for seg den bibelske historien om livet til Jesus, men utsetter hovedpersonen for ulike former for fristelse inkludert frykt, tvil, depresjon, motvilje og begjær. Filmens mest berømte sekvens viser Jesus på korset, som fantaserer om å unngå døden, slå seg ned med Maria Magdalena og få barn.

Annonse

David Lee Smith i The Man From Earth

The Man From Earth (2007)

Denne tenke-sci-fi-filmen fra 2007 handler om en professor som skal til å forlate jobben sin, og livet han har levd i ti år. Når han blir konfrontert med spørsmål om fortiden sin, viser det seg at han er en ti tusen år gammel mann, og at han selv var inspirasjonen for myten om Jesus. Manuset til filmen ble påbegynt av science fiction-forfatteren Jerome Bixby i 1946, og ble fullført mens han lå på dødsleie i 1998.

Annonse

Tyson Ritter i Preacher

Tyson Ritter som Humperdoo i Preacher

Preacher er en voldelig serie om Gud, gønnere og gørr, basert på tegneseriene med samme navn. Mot slutten av andre sesong får vi vite at Jesus var en virkelig mann, men at han ikke egentlig døde på korset. Etter oppstandelsen skal Messias ha slått seg til ro og fått barn. Hver av etterkommerne hans er også Messias, men etter to tusen år med innavl har resultatet blitt Humperdidoo, Jesus' siste etterkommer.

Tyson Ritter spiller både Jesus og Humperdidoo i serien.

Annonse

Ted Neeley i Jesus Christ Superstar

Jesus Christ Superstar (1973)

I den originale filmversjonen av denne Judas-sentriske rockemusikalen, drar en gjeng hippier ut i ørkenen for å roleplaye Jesus Kristus' siste dager, med kostymer, sangnumre og det som hører til. Historien ender rett før oppstandelsen, og gjengen drar videre i turnébussen sin uten Jesus.

Annonse

Cliff Curtis i Risen

Joseph Fiennes i Risen

Denne merkelige etterforskningsfilmen kom i 2015, og handler om Clavius, en mektig romersk offiser, og hans hjelper, Lucius. De to får i oppgave å finne ut hva som skjedde med Jesus etter korsfestelsen. De forsøket å hindre ryktene om oppstandelsen, og stoppe et gryende opprør i Jerusalem. Men funnene til Clavius får ham til å lure på om det ikke er noe sant i ryktene allikevel…

Annonse

Jeremy Curry i A Clockwork Orange

A Clockwork orange

Alex er en voldelig ungdom i Storbritannias nære fremtid. Han har to interresser, vold - særlig voldtekt, og Beethoven. Etter en rekke brutale voldtekter og drap blir han tatt av politiet. Mens han er i fengsel går han med på å være forsøkskanin for en ny form for terapi for å forkorte fengselsoppholdet.

Jesus dukker opp to ganger i denne en gang svært kontroversielle Stanley Kubrick-filmen. Når Alex leser i Bibelen får vi se en fantasisekvens om at Alex skulle ønske han kunne ha vært med på å piske Jesus, og i en annen scene får vi se flere nærbilder av en bisarr statuett med fire dansende Jesuser.

Annonse

Joaquin Phoenix i Maria Magdalena

Joaquin Phoneix i Maria Magdalena

Garth Davis (Lion) regisserte denne spenstige filmen med Rooney Mara, Joaquin Phoenix og Chiwetel Ejiofor i hovedrollene. Filmen hevder å fortelle den sanne historien om en av bibelhistoriens mest enigmatiske og misforståtte skikkelser, Maria Magdalena.

Som ung kvinne led hun under datidens hierarki og kjønnsrollemønster, og ønsket å finne en større mening med livet. Da hun ble kjent med Jesus fra Nasaret og så hvilken enorm betydning han hadde for folket, forlot hun familien sin for å følge ham.

Følg oss for nyheter, konkurranser og tips om filmer og serier!
Annonse