6 norske filmer som ikke trenger en Hollywood-remake
Hollywood elsker remakes, men det er ikke alltid vi elsker Hollywood-remakes.
Det er alltid moro når Hollywood liker en norsk film så godt de vil lage sin egen versjon med superstjerner og giga-budsjett. Likevel har ofte detaljer en tendens til å forsvinne i oversettelsen, og sluttproduktet kan som regel ikke måle seg med orginalen.
Bare hør her;
Hans Petter Moland-filmen "Kraftidioten" med Stellan Skarsgård ble til actionfilmen "Cold Pursuit" med Liam Neeson. Oscar-nominerte "Veiviseren" fikk sin remake i "Pathfinder" fra 2007, bare at den nå handlet om vikinger som angriper amerikansk urbefolkning. Nils Gaups "Hodet over vannet" fra 1993 ble tre år senere til "Head Above Water" - et klumsete forsøk på å gjenskape en svart komedie som en sexy thriller.
Ok, disse remakene funket greit nok, men hvilke norske filmer hadde overhodet ikke funket som Hollywood-remake?
1001 gram
Orginalen er en film av Bent Hamer, med Ane Dahl Torp i rollen som ansatt i Justervesenet som drar på en internasjonal konferanse i Paris for å kontrollveie den offisielle norske kilogram-normalen.
Den amerikanske nyinnspillingen regisseres av Wes Anderson og har Bill Murray i hovedrollen. Han drar på konferanse i Paris for å kontrollveie den offisielle amerikanske kilogram-normalen. Den er selvfølgelig ikke i nærheten av 1 kg tung, for amerikanere aner ikke hvordan det metriske systemet fungerer. Filmen ender med at snodige karakterskuespillere fra hele verden latterliggjør Bill Murray i en feberdrøm-aktig sekvens satt til Vivaldis fire årstider.
The Olsen gang
Benny og K-jell står og tripper forventningsfullt utenfor Torrance County Detention Center, New Mexico. Ivrig viftende på hvert sitt lille amerikanske flagg venter de på løslatelsen av sin venn og ringleder Egon Olsen, som soner en dom for å ha sprengt en Franz Jäger-safe. Der blir de stående, ventende og viftende, fordi det amerikanske fengselssystemet ikke er tuftet på prinsippet om at alle innsatte er mennesker som kan rehabiliteres.
Det privateide selskapet som driver fengselet Egon soner i har alt å tjene på å holde ham der så lenge som mulig, takket være en lukrativ og gullkantet kontrakt med myndighetene som kongressmannen med aksjemajoriteten i selskapet drev massiv lobbyvirksomhet for å få på plass. Å sprenge safer blekner i sammenlikning...
Pinchcliffe Grand Prix
Fra produsentene bak Fast & Furious-filmene kommer denne actionfylte komedien. Solan (Ariana Grande) og Ludwig (James Corden) jobber i verkstedet til Theodore Rim (Dwayne «The Rock» Johnson).
Når de oppdager at den konkurrerende mekanikeren Rudy Bloodthroat (Mark Wahlberg) har stjålet plantegningene til Theodores banebrytende nye gatebil, må gjengen… dra til Dubai. For er det én ting amerikanske filmprodusenter elsker, så er det å få utgiftene sine dekket av tvilsomme regimer.
Dead Snead
Død Snø er en norsk nazi-zombiesplatter med en kul tittel som rimer. På ett eller annet tidspunkt kommer den sikkert til å få sin velfortjente Hollywood-remake, men snow rimer som kjent ikke på dead. Dead Snow har liksom ikke helt den samme swungen som Død Snø, så Dead Snead it is. Hva er snead, og hvorfor er den dead? Neimen om jeg vet, men det rimer, og det er det viktigste.
The NOKAS Twelve
NOKAS-ranet omtales ofte som et av norgeshistoriens mest spektakulære ran, og ble filmatisert i 2010. Likevel, en gjeng bøller som fåfengt hamrer løs på et vindu med slegge og blokkerer politiet med en brennende lastebil er tross alt ikke særlig imponerende etter Hollywood-målestokken.
Det fikser selvsagt Hollywood-remaken, der Adam Sandler er en lusekoftekledd David Toska, og muskelmann Erling Havnå portretteres av Dolph Lundgren. I ekte Mission Impossible/Oceans Eleven-stil bruker ranerene en sofistikert laserkutter til å skjære et perfekt rundt hull for å snike seg umerket inn gjennom vinduet. Deretter senker de seg ned i hvelvet, erstatter de ekte pengene med jukse-penger, før de forsvinner usett gjennom kloakken uten å skyte og drepe en eneste politimann. Det perfekte ran...
Night of the 17th
Denne nyinnspillingen av den norske ungdomsfilmen Natt til 17. foregår natt til 17. mai i Pittsburgh, Pennsylvania. Filmen er forholdsvis kjedelig, da den i hovedsak handler om ungdommer som sover eller browser TikTok på mobilen, i og med at 17. mai ikke er en merkedag i USA, og alle ungdommene må på skolen dagen etter.