Encanto: Nå kan du streame et av Disneys mest fortryllende eventyr
Folka bak Zootropolis og Vaiana har skapt en magisk, ny Disney-musikal!
Disney-filmen Encanto forteller historien om familien Madrigal, som bor på et fantastisk, magisk sted kalt en encanto. Hvert barn har fått en magisk gave som er unik for dem – unntatt Mirabel. Når det blir klart at magien som omgir Encanto er i fare, innser Mirabel at hun, den eneste "vanlige" blant Madrigalene, er den spesielle familiens siste håp.
Filmen boltrer seg i klassiske Disney-elementer som sang og musikk, magi og fargerike omgivelser – men filmskaperne har funnet helt nye måter å bruke disse elementene!
Mange animasjonsfilmer fra Walt Disney Animation Studios de siste 30 årene har en tydelig geografisk og kulturell setting, og produksjonsprosessen begynner vanligvis med at animatører, regissører og produsenter legger ut på en reise til den delen av verden filmen foregår i, for å lære om kulturen og finne inspirasjon til historien de vil fortelle.
Tidligere har filmskapere fra Disney reist til New Orleans (Prinsessen og frosken), Polynesia (Vaiana), Sørøst-Asia (Raya og den siste dragen) og Norge (Frost) for å snakke med lokalbefolkningen og finne inspirasjon.
Regissørene og produsentene bak Encanto dro også til Colombia for å researche, og hadde planer om å ta en ny tur med animatørene i fjor vår. Dessverre for filmskaperne kom det en global pandemi i 2020 som sørget for at alle filmarbeiderne måtte holde seg hjemme – og heller lene seg på kulturelle konsulenter og internettresearch.
Colombia har tydelig satt sitt preg på Encanto gjennom dans, fargepallett, musikk og arkitektur – men det viktigste for filmskaperne var måten colombianere forteller historier om magi.
Co-regissør og manusforfatter Charise Castro Smith har jobbet med manuset til Encanto siden 2017, og da Filmweb snakket med henne i september hadde hun levert det endelige utkastet for tre uker siden:
- Jeg har vært inspirert av Gabriel García Márquez og magisk realisme som en litterær tradisjon i arbeidet mitt som dramatiker og TV-forfatter før jeg begynte å jobbe for Disney, men det som inspirerte meg mest for denne historien, var ideen om at voldsomme følelser tar en magisk form, når de blir for store til å beskrives på noen annen måte.
De andre to regissørene bak filmen er duoen Byron Howard og Jared Bush. Etter å ha gjort sin vri på Disneys klassiske filmer om dyr som snakker med Zootropolis, ville Howard og Bush prøve seg på sin utgave av en Disney-musikal!
"Vi har vært musikere hele livet! Vi spiller begge trombone," skryter Howard. "Jared hadde jobbet med Lin-Manuel Miranda på Vaiana, og vi visste at vi ville ha han med."
Lin-Manuel Miranda er en låtskriver, manusforfatter, skuespiller og regissør som blant annet står bak sangene fra Disney-filmen Vaiana og musikalfenomenet Hamilton. Han har skrevet åtte nye sanger til filmen – og har vært involvert i utviklingen av historien i fire år. Lin er også en medforfatter, forteller Jared Bush.
- I en musikal om en familie må vi alle kjenne familien godt, og vi må ha meninger om hvem familiemedlemmene er, og hvordan de skal presenteres på lerretet. Når Lin skrev en sang for en karakter, påvirket det selvfølgelig hvordan vi skrev karakterene!
Men spiller Howard og Bush trombone i filmen?
"De spiller inn blåserinstrumenter denne uka, og komponisten vår vil at vi skal komme og spille," forteller Bush. "Jeg vet ikke om det er for å drite oss ut, eller om du faktisk kommer til å høre oss på lydsporet."
Kai Martinez er kreditert som filmens "animasjons-referanse-konsulent", og selv etter flere google-søk kan ikke undertegnede finne noen andre som har hatt denne tittelen tidligere. Martinez er koreograf, og hun jobbet med animatørene for å sørge for at dansingen i filmen faktisk har røtter både i colombianske tradisjoner, i menneskelig anatomi, og i hver enkelt karakter.
"Jeg er colombiansk-amerikaner og har en bakgrunn innen colombiansk dans, men jeg hadde lyst til å representere alle regionene i Colombia, så jeg gjorde mye research," sier Martinez. En av tradisjonene hun snublet over i researchen, satt preg på både henne og den endelige filmen:
- Jeg oppdaget blant annet regionen San Basilio de Palenque, som var den første frie byen fra afrikanere i Amerika. Frigitte slaver slo seg ned der, og tok vare på sin afrikanske kultur. Det var opphavet til dansetradisjoner som cumbia, mapalé og champeta. Da jeg presenterte dette for regissørene, ville de ha med champeta i filmen!
Sjefsanimatør Kira Lehtomaki har fått et helt nytt forhold til dans etter å ha jobbet med Martinez:
- Det er første gang i løpet av 14 år i Disney at jeg har jobbet med dansekonsulenter. Det har vært utrolig nyttig å få respons underveis på animasjonen. Jeg skal ikke snakke for alle animatører, men jeg kan definitivt ikke bevege meg sånn som Kai kan.
Det er ikke bare menneskene i Encanto som danser – det gjør også det magiske huset til Madrigal-familien. Også her støtte Kira Lehtomaki på helt nye utfordringer: "Hvordan sier et hus hei?"
- Huset er ikke forhekset, som huset i Skjønnheten og udyret. Regelen vi landet på var at alt som er installert og festet til huset, er magisk. Så et bord kan ikke bevege på seg på egenhånd. Da må flisene på gulvet flytte på beina til bordet.
Byron Howard savnet særlig ett øyeblikk som ikke ble med i den endelige filmen:
- Vi jobber med disse filmene i fem år, og en viktig del av prosessen er å gjøre endringer, revidere og forkaste idéer. En scene som faktisk rakk å bli ferdig animert før vi måtte kutte den, handlet om en konflikt mellom flodsvinet i filmen og huset.
Encanto er en morsom, magisk og spennende film for hele familien!