Guillermo del Toro overlot Oscar-oppfølgingen til norske André
Beskjeden fra Oscar-regissøren Guillermo del Toro til norske André Øvredal var klar: "Filmen din må bli bedre enn alle mine."
Opprinnelig skulle mexicaneren Guillermo del Toro – dobbelt-Oscar-vinneren bak The Shape of Water – regissere grøsseren Scary Stories to Tell in the Dark.
– Og så ville han plutselig ta seg et friår, forteller André Øvredal, kjent for Trolljegeren og The Autopsy of Jane Doe, til NTB.
Dermed overlot Hollywood-maskineriet jobben til en 46-åring fra Os i Hordaland.
– De hadde "momentum" på filmen og ville lage den med en gang. Det er jo dette som skjer veldig ofte der borte, fortsetter Øvredal.
– Toro hadde uttrykt glede over Jane Doe på Twitter, så jeg var liksom forhåndsgodkjent. Og så kom de andre produsentene og mente at jeg var en god kandidat.
Fikk skjelven
Skjønt, det var bare så vidt. Ifølge eget utsagn skalv Øvredal så pass i buksene på det første "pitsjemøtet" at han nesten ødela for seg selv.
– Jeg var så nervøs at jeg knapt turte snakke. Det var virkelig hemmende, knegger han to somre senere.
– Heldigvis fikk jeg forklart et par ting – og så sitter Guillermo der og sier: "Ja, ja, jeg er ikke så god på disse pokerfjesgreiene. Jeg liker ham jo, så for min del kan vi godt gå videre."
Toro stilte imidlertid krav til nordmannen som ville fått de fleste filmskapere til å flykte i retning nærmeste skogholt.
– Han sa jo det: "Nå har jeg nettopp vunnet Oscar, nå skal vi lage film sammen, og den filmen må bli bedre enn alle filmene jeg har laget."
Øvredal skyter inn:
– Altså, han sa det på en veldig positiv måte. Det var ingen "trussel". Men jeg måtte lage en film som levde opp til at han hadde vunnet. Tross alt er navnet hans nært forbundet med prosjektet.
Les også: Scary Stories to Tell in the Dark introduserer et av de verste monstrene vi har sett
Sekstiåtterskrekk
Scary Stories er basert på en kultforfulgt bokserie signert Alvin Schwartz og Stephen Gammell. Kinoversjonen er satt på den amerikanske landsbygda i 1968, med alt det medfører av politisk bakteppe fra Martin Luther King til Richard Nixon.
Øvredal har etter sigende også latt seg inspirere av de klassiske "ungdomsgjengfilmene" Steven Spielberg, med flere, leverte på 80-tallet.
– Konkret handler det om Stella på 16 og vennene hennes som Halloween-kvelden ender opp i det lokale hjemsøkte huset, forklarer den Oslo-bosatte familiefaren.
– Der finner de en bok tilhørende den mytologiske skikkelsen Sarah Bellows, som var dattera i huset. Idet de tar boka med seg, setter de i gang en prosess som etter hvert kommer til å bli veldig problematisk for dem.
Det underliggende "budskapet" er høyst relevant, skal vi tro Øvredal.
– Egentlig handler det om hvordan løgner gjennom "omfortelling" kan bli oppfattet som sannhet. Og det er et tema som er så til de grader til stede i hverdagen i dag, i alle faser av livet.
Les også: Sniktitt på den brutale hevnthrilleren The Nightingale
Toro brukte saksa
– Hvor mye har Toro vært med underveis?
– Massevis – han involverte seg i alt fra manus- til monsterutviklingen. Og da vi endte med en klipp som var for lang, slik regissørklipper ofte er, sa han: "Ok, kom inn i klipperommet med meg i tre dager." Da lente jeg meg tilbake og slappet av med at jeg var trygg hos en av verdens beste historiefortellere.
– Hva sier han om resultatet?
– Han er kjempebegeistret for det – virkelig.
– Fallhøyden er likevel stor?
– Ja, men jeg synes det er gøy. I Trolljegeren og Jane Doe hadde jeg to filmer som fikk fantastisk mottakelse, så jeg kan leve med at folk ikke blir så glad i denne, parerer Øvredal overfor NTB.
– Selv mener jeg den er det beste jeg har gjort hittil. Resten får bli opp til kritikere og publikum.
Scary Stories to Tell in the Dark har premiere på fredag. Les mer om filmen, watchlist og kjøp billetter her!