Lager actionfylt film av kortspillet Uno
Uno er et av verdens mest populære spill – men hvordan i alle dager skal det bli en actionfylt komedie om et kløktig kupp, med rapperen Lil Yachty?
Kortspillet Uno har mer eller mindre de samme spillereglene som vri-åtter. Den største forskjellen er at Uno ikke kan spilles med vanlige spillkort – du må kjøpe en egen pakke Uno-kort.
Dette har leketøyprodusenten Mattel tjent godt på, men nå vil de utvide Uno-universet. De har slått seg sammen med rapperen Lil Yachty, og skal produsere en "actionfylt komedie om et kløktig kupp" basert på kortspillet, med handlingen satt i hip-hop-miljøet i Atlanta.
Vi vet ikke noe mer om hva filmen skal handle om, men manuset er skrevet av Marcy Kelly. I første omgang er Lil Yachty ansatt som produsent for filmen, men planen er at han også skal spille hovedrollen. Rapperen har gitt en uttalelse om filmen til The Hollywood Reporter:
- Jeg spilte Uno som barn og gjør det fortsatt i dag, så å spinne det til en film basert på hiphop-miljøet i Atlanta, som jeg kommer fra, er veldig spesielt. Det ligger nærme hjertet mitt.
I kommentarfeltene våre skriver brukere ofte at "Hollywood er tomme for ideer", men grunnen til at amerikanerne spyler ned norske kinoer med oppfølgere, nyinnspillinger og filmer basert på leker, fornøyelsesparker og ymse produkter er litt mer sammensatt.
Kostnadene forbundet med markedsføring av film i USA har skutt i været de siste tiårene. I mange tilfeller koster det vesentlig mer å markedsføre en kinofilm enn det koster å produsere den, og derfor setter alle de største filmstudioene pris på filmer som har en innebygget merkevare, enten merkevaren er "Star Wars", "Marvel", "Godzilla", "Lego" eller "Rubiks kube".
Les også: Rubiks kube skal bli film
Denne tilnærmingen til markedsføring baserer seg på en tanke om at publikum har lettere for å huske og bli nysgjerrig på en film hvis de forbinder den med noe de allerede har hørt om og har assosiasjoner til.
Men det er en klar vesensforskjell mellom "Marvel", som sitter på et digert univers med tusenvis av karakterer og åtti år med utgitte tegneserier, og Uno, som er et kortspill med fire farger og noen kule symboler. De fleste har hørt om Uno, men det er ingenting med Uno som skriker etter å bli filmatisert som en actionfylt komedie om et kløktig kupp i hip-hop-miljøet i Atlanta.
Det kan selvfølgelig hende at Uno blir en fantastisk film! Legofilmen er et eksempel på en veldig god barnefilm som bygger et oppfinnsomt og tankevekkende univers på plastbrikkene. Vi krysser fingrene for at Mattel og Yachty har en god plan.