Nader og Simin - et brudd

Nader og Simin - et brudd

2t. 3min.
Drama
Sponsorat
Apple TVVega hjemmekino
Annonse
Plakat for 'Nader og Simin - et brudd'

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Nader og Simin - et brudd
Originaltittel: Jodaeiye Nader az Simin
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Iran
Språk: Persisk / farsi
Produksjonsår: 2011

Nader og Simin har vært gift i mange år. Sammen har de tenåringsdatteren Termeh. De har begge gode stillinger og bor i en stor leilighet i en av Teherans bedre bydeler. Simin ønsker å reise ut av landet og vil ha med seg datteren. Nader vil også gjerne flytte, men føler at han ikke kan forlate sin Alzheimer-syke far som bor hjemme hos dem. Han vil heller ikke ta ut skilsmisse som må til for at Simin kan ta med seg Termeh. Det som begynner som et klassisk samlivsdrama utvikler seg raskt til en nervepirrende thriller, der sannheten har mange ansikter. Filmens store persongalleri byr alle på sterke portretter av mennesker fanget i et nett av religiøse regler, uskrevne lover og ønsket om et bedre liv. Nader og Simin – et brudd er et intenst mellommenneskelig drama om små løgner som får store konsekvenser. Filmen vant Gullbjørnen på Berlin filmfestival, samt Oscar og Golden Globe for beste fremmedspråklige film. Dette er et universelt drama om moralske valg og samtidig en subtil kommentar til livet i dagens Iran. **************************************************** Pressen om filmen: "Årets beste film" - NRK P2 "Som om Alfred Hitchcock og Michael Haneke hadde gått sammen om å regissere et Ibsen-stykke" - Morgenbladet (6) "Et lite mirakel ... Et skikkelig gripende, oppriktig engasjerende og totalt troverdig hverdagsdrama. …en av disse sjeldne filmopplevelsene som innbyr til forståelse og empati - på en måte som gjør dette til et essensielt kinobesøk. ... En av årets mest minneverdige filmer…bør ses av alle" - Dagsavisen (6) "Et lite menneskelig drama av enorme proporsjoner… Vant fortjent Gullbjørnen for beste film og pris for beste mannlige og kvinnelige hovedrolle under årets Berlinale" - Klassekampen (6) "Imponerende ... Fascinerende og sårt hverdagsliv" - Stavanger Aftenblad (6) "Mesterverk … spennende som en kriminalroman… og vidunderlig uforutsigbar" - Film og Kino (6) "Medrivende drama fra det moderne Iran … Filmen er et subtilt og uhyre velspilt mellommenneskelig og moralsk drama, der hver enkelts motiver kartlegges knivskarpt og uten fordømmelse" - Bergens Tidende (5) "Intenst kammerspill … Skilsmissedrama vokser til en eksistensiell thriller om idealer, løgner og lojalitet" - Aftenposten (5) "Kruttsterkt … et elegant og fortette skjebnedrama. Henrik Ibsen ville vært stolt" - Dagbladet (5) "Små hvite løgner kan få store svarte konsekvenser. … Dette er et solid drama som ikke gir noen enkle svar, men stiller kloke spørsmål" - P3 Filmpolitiet "Årets beste og viktigste julefilm er et moderne iransk familiedrama i Ibsens ånd" - Adresseavisen "Briljant … NADER OG SIMIN - ET BRUDD er en rørende film, men bryter sjelden ut i det store melodramaet. Det er nøkternt, finstemt og realistisk i stil" - Montages "NADER OG SIMIN - ET BRUDD kunne neppe vært mer konkret, mer aktuell, mer dramatisk. Perfekt håndverk, strålende skuespill og elegant fotografi. Filmen nøster opp en serie av katastrofale følger av et ekteskapsbrudd og tar opp dype moralske spørsmål uten å dømme." - The Wall Street Journal **************************************************** SLUTTEN PÅ ET EKTESKAP - Om Nader og Simin - et brudd av Karsten Meinich, redaktør Montages. Å se en virkelig god film er å gjøre en oppdagelse. Det kan være som å oppleve en annens drøm - eller en annens virkelighet. En sannferdig tilstand som skaper et magnetisk forhold mellom oss og lerretet. Det kan være kunst som ikke vi nødvendigvis forstår at treffer oss, men som dirrer. Noe ubestemmelig vi har med oss når filmen er slutt. Vi kan stå utenfor kinoen i våre egne liv og vite at opplevelsen har vekket vår nysgjerrighet, vår empati eller kanskje vårt sinne. Blant de mange filmene jeg har sett i år har flere vært gode nok til å åpne slike vinduer, og vært oppdagelser av ukjente liv og verdener. Men om jeg i dette skal velge mellom drøm og virkelighet, velger jeg virkelighet. Og ingen annen film har grepet tak i meg med like stor kraft og ærlighet som Asghar Farhadis NADER OG SIMIN - ET BRUDD. En film som er så reell i sitt innhold at jeg føler jeg har levd den. Vi introduseres for en familie i Teheran som er på randen av oppløsning. Ekteparet Nader og Simin; en brysk, stolt mann og en egenrådig, sta kvinne, sliter i ekteskapet og skal separeres. Kjærligheten finnes kanskje ennå mellom dem, men Simin vil flytte familien til utlandet og Nader nekter å forlate sin Alzheimer-syke far, som bor hos dem. De klarer ikke å bli enige om hva familien skal gjøre og har, etter en lang rekke krangler, gitt opp samlivet. Nå må de avgjøre hvem den 11 år gamle datteren Termeh skal bo hos. Ekteskapet er som så mange andre ekteskap; skrøpelig fordi de to personlighetene som har forsøkt å forene seg som én, ikke klarer å inngå de kompromissene som må til for å holde en familie samlet. Hva vil det si å vinne en krangel når begge taper? Simin flytter hjem til sin mor og dette er starten på en serie handlinger med fatale konsekvenser som setter ekteparet (og oss i publikum) på prøve. NADER OG SIMIN - ET BRUDD gjør oss engasjert i historiens rollefigurer ved å gjøre dem menneskelige og feilbarlige. Ja, kanskje forteller man en hvit løgn for å få frem sannheten (altså sin versjon av sannheten). Nei, kanskje er det ikke to sider av samme sak. Dramaet er aktivt fra første scene: et langt ubrutt bilde av Nader og Simin som snakker i munnen på hverandre mens de presenterer et ønske om å ta ut separasjon overfor en dommer. De krangler med en arroganse som gjør dem blinde overfor hverandre, og vi ser at de er utslitt av samlivet. Skilsmisse rammer ofte barna hardest, og den 11 år gamle Termeh blir etter hvert denne filmens hovedperson og emosjonelle sentrum. Hun kan knapt tro at det som skjer mellom foreldrene virkelig skjer og jobber innstendig for å bringe Nader og Simin sammen igjen. Kanskje er det hennes skyld? Termeh blir i første omgang boende hos sin far, men når Simin flytter må Nader ansette noen for å ta seg av den Alzheimerrammede faren. Hushjelpen han finner er den unge, strengt religiøse kvinnen Razieh, som har en liten datter og tar jobben uten å si fra til sin arbeidsløse ektemann Hodjat, en mann som ikke har annet å miste enn sin ære. Når så en ulykke inntreffer i Naders leilighet setter det i gang nye konflikter, og filmen skifter stemning fra familie- til rettsdrama. Med alt det tilfører av spenning. Denne utviklingen beriker og fortetter filmens menneskelige drama, som etter hvert næres av et skiftende forhold mellom sannheter og usannheter, rettsprinsipper og æresbegreper. Publikum blir fortellingens detektiv, og vi tvinges til å avgjøre hva som er sannhet og hos hvem vår lojalitet ligger. Hva veier ære mot kjærlighet? Hva er rettferdighet, og hva er prinsipper? NADER OG SIMIN - ET BRUDD er berømmelig universell i sine problemstillinger, men samtidig en nærgående skildring av det iranske samfunnet - med sitt kafkaeske rettsbyråkrati og religiøse moralgrunnlag - gjengitt med alle de detaljer og det særpreg som gir en historie sin umiskjennelige identitet. Gjennom dramaets mange gråsoner og de voksne karakterenes egoisme og stahet, blir Termeh både vårt og filmens moralske kompass. Sannheten er at barna til slutt bærer byrden for de voksnes feilgrep, både i denne historien og i virkeligheten. Farhadis manuskript er både empatisk og nådeløst på samme tid, og fletter gjennom all sin rystende dramatikk også et nydelig bilde av hvilken avhengighet og kjærlighet som består i en gruppe mennesker, en familie, selv i et brudd. Farhadi presenterer moralspørsmålene i filmen for oss uten vedtatte sannheter. Som i en typisk familiekrangel mange kanskje kjenner fra egne liv, tvinges vi av denne filmen til å velge side basert på hva vi vet underveis i situasjonene. Vi må engasjere oss og ta stilling til dilemmaene basert på våre egne observasjoner. I en så medrivende film som dette er konsekvensen at vi blir stående midt i den. Kanskje uten å finne klare svar, men aldri uten å føle dramaet på huden. NADER OG SIMIN - ET BRUDD viser oss hva som skjer med mennesker som går i oppløsning. Vi er komplekse, selvdestruktive vesener på jakt etter sannferdighet - i våre emosjonelle liv, i vår rettskaffenhet og ikke minst i oss selv. Filmen tør å ta opp dette med et usminket persongalleri i en ærlig og engasjerende historie, som etterlot i meg en sjelden følelse av innsikt i noe så stort og pompøst som menneskets natur. Og om en film skal bli en opplevelse som endrer oss, bør den fortelle oss noe som er sant: at vi er akkurat slik som dette. Vi er som Nader og Simin, og vi gjør så godt vi kan. Den iranske manusforfatteren og regissøren Asghar Farhadi (f. 1972) debuterte som filmregissør med DANCING IN THE DUST i 2003, som ble fulgt opp av den kritikerroste A BEAUTIFUL CITY i 2004. Hans fjerde film ABOUT ELLY (2009) ble unisont hyllet og ga ham sølvbjørnen for beste regi på filmfestivalen i Berlin. NADER OG SIMIN - ET BRUDD er Asghar Farhadis femte film.