Duften av grønn papaya om morgenen

Sponsorat
SF AnytimeTelia Play
Annonse

Gi din vurdering:

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Duften av grønn papaya om morgenen

Det er sent på 40-tallet i Saigon og 10-årige Miu begynner å arbeide som tjenestejente hos en handelsfamilie. I stedet for arbeidet hos familien, må Miu 10 år senere begynne å arbeide hos en ung pianist som er en venn av familien. Kjærligheten til dem følger henne og blir snart et uttrykk for hennes største kjærlighet av alle - ham.

DVD-utgivelsen Drama fra 1993 av Tran Anh Hung med Tran Nu Yên-Khê og Man San Lu. Handlingen foregår på slutten av 40-tallet i Saigon og hvor 10 årige Miu prøver å finne veien til sitt nye arbeidsforhold hos en handelsfamilie. I huset som tynges av gamle sorger går livet sin vante gang med hjelp av de daglige rutinene. Det eneste som kan merkes av livet utenfor er lyden av bombefly som passerer høyt over. Miu lærer seg raskt sine arbeidsoppgaver, som er de samme selv 10 år senere. Forretningene derimot går ikke like bra og Miu som har vokst opp til å bli en vakker kvinne må begynne å arbeide hos en ung pianist, som er en venn av familien. De vante rutinene og hennes kjærlighet til familien følger henne og hun gir uttrykk for disse følelsene gjennom sin største kjærlighet av alle - familiens venn. Atlantic --- DUFTEN AV GRØNN PAPAYA OM MORGENEN L`Odeur de la papaye verte. Regi og manus: Tran Anh Hung. Frankrike 1993. Foto: Benoît Delhomme. Musikk: Ton That Tièt. Medv.: Tran Nuên Khê, Man Lu San, Truong Thi Lôc, Vuong Hoa Hôi m.fl. Utleie: SEG. 35 mm, farger, 1 t 42 min. Malt med bredt filmkamera Året er 1951, det er kveld og om ikke lenge er det portforbud. Lille Mùi går alene i Saigons gater. Mùi er 10 år gammel, faren er død og moren kan ikke forsørge henne. Søstrene er igjen i landsbyen sammen med moren. Mùi er på vei til en middelklassefamilie i byen for å arbeide som tjenestepike. Vi blir tatt med inn i dagliglivet til familien som Mùi arbeider for. Handlingen utspiller seg i og rundt huset. På loftet sitter bestemor og ber, noe hun har gjort i sju år. Minstemann springer rundt og gjør ugagn, mens husets herre sitter å spiller sitar, når han ikke er ute og sløser bort familiens penger. Fruen driver en liten forretning hvor hun selger tekstiler. Sammen med den gamle husholdersken Thi tar hun godt i mot Mùi, siden hun minner dem om datteren de engang mistet. Mùi blir innviet i matlagingens mystiske verden på kjøkkenet i bakhagen, et idyllisk sted omkranset av voksende papaya. Vi følger hennes oppvekst som liten nysgjerrig jente der hun ivrig studerer alt fra arbeidene maur til levende fisk som ligger i en bolle og bare venter på å bli middagsmat. Filmen gjør et sprang, 10 år er gått og Mùi er blitt en ung kvinne. Hun tjenestegjør nå hos en venn av familien, som hun har vært forelsket i fra første stund. Han lærer Mùi å lese, og skrive og får henne til å innse at selv om kirsebærtrær forandrer seg, er de fremdeles kirsebærtrær. Duften av grønn papaya om morgenen er Tran Anh Hungs debutfilm og er blitt kalt et filmatisk dikt. Det er en varm, vakker, var og lavmælt film. Uten så mye dialog, men bildene, musikken og lyden forøvrig taler høyt og tydelig nok i seg selv. Kameraet blir brukt på en observerende, nesten innpåsliten måte, noe som gjør filmen veldig intens. Tran Anh Hung er født i Vietnam, men vokste opp i Frankrike. Planen var å spille inn filmen i Ho Chin Min-byen, tidligere Saigon, men det fikk han ikke tillatelse til. Alle skuespillerne er vietnamesere i eksil. Tran sa at dette er hans første og siste film utenfor Vietnam. Filmen har fått både ære, heder og berømmelse i form av debutantprisen ?Camera d?Or? i Cannes i 1993, og ble Oscar- nominert som beste utenlandske film. Tran har i senere tid vunnet flere priser og er blitt en regissør det knyttes store forventinger til. Bergen filmklubb torsdag 27. mars kl. 21.00 DUFTEN AV GRØNN PAPAYA OM MORGENEN. Regi: Tran Anh Hung. Frankrike 1993. 1 t 44 min. Et filmisk dikt om oppvekst, kjærlighet og kunsten å lage vietnamesisk mat. Bergen filmklubb torsdag 27. mars kl. 21.00 DUFTEN AV GRØNN PAPAYA OM MORGENEN. Regi: Tran Anh Hung. Frankrike 1993. 1 t 44 min. Et filmisk dikt om oppvekst, kjærlighet og kunsten å lage vietnamesisk mat. Tran Anh Hung skildrer livet til to vietnamesiske middelklassefamilier i Saigon på 50 og 60 tallet, sett gjennom øynene til landsbyjenta Mùi. Dette er en vakker og lavmælt film som må oppleves med alle sansene. Bergen filmklubb --- DVD-utgivelsen Tiårigen Miu leter seg frem gjennom det sene 40-tallets Saigon for å begynne i sin nye jobb som tjenestejente hos en handelsfamilie. I huset, som tynges av gamle sorger, tikker livet videre med hjelp av de daglige rutinene. Det eneste som merkes av livet utenfor deres kvartal, er den svake lyden fra bombefly som passerer høyt ovenfor. Miu lærer seg raskt sine syssler, som fremdeles ikke er forandret ti år senere. Derimot går forretningene dårligere. Og Miu, som har vokst opp til å bli en vakker kvinne, må begynne å arbeide hos en ung pianist som er en venn av familien. ?Duften av grønn papaya om morgenen? er den vietnamesiske regissøren Anh Hung Trans debutfilm og ble hyllet på festivaler rundt om i verden da den kom. Blant annet ble den tildelt den prestisjefyllte prisen Camera D?or i Cannes og en Oscar-nominasjon for beste utenlandske film. Trans fulgte opp sitt verk med de prisvinnende filmene ?Cyclo? og ?Når solen står som høyest?. SME --- Om herskap og tjenere i 50-tallets Vietnam Ti år gamle Mùi begynner som tjenestepike i en velstående familie i Saigon i 1951. Av en eldre tjenestekvinne får hun vite at den trykkende stemningen i huset skyldes at familiens datter, som ville vært på samme alder som Mùi selv, nylig døde. Dette har ført til at farmoren har trukket seg helt tilbake, faren er forsvunnet og Mùi blir hakkekyllingen til husets barn. Bare fruen i huset ser på Mùi som en slags erstatning for sin tapte datter, og når tjenestepiken etter ti år reiser fra familien, får hun smykker og en kjole som var tiltenkt den døde piken. Duften av grønn papaya om morgenen er en nesten smertefullt vakker film. Følsomheten for lyssetting, den lavmælte stemningen, den ekstremt sparsommelige dialogen og den dvelende fortellerstilen ga den to gullpalmer i Cannes og et uventet stort publikum da den gikk på kino her til lands. Regissør og manusforfatter Tran Anh Hung ble nylig ferdig med sin andre film, Cyclo, som ble vist for første gang i Norge på Cinematekets "Katta i sekken"-forestilling i april i år. red Cinemateket 1996 --- Kortomtale: 1993s store overraskelse i Cannes, hvor filmen stakk av med to priser. En nydelig fortalt historie en ung jente som blir sendt til byen for å jobbe som tjenestejente. (På Kino) --- NKFF Kvalitetsfilm ****************** Filmen er helt og holdent spunnet rundt en ung jente fra landet som kommer i tjeneste hos en familie i Saigon i 1951. På denne tiden er Vietnam i konflikt med kolonimakten Frankrike. I denne spente tiden møter vi Mùi, som er bare ti år gammel når hun kommer for å tjene hos sin nye fosterfamilie. Hun blir med en gang satt i arbeid og orientert om familiemedlemmene av en eldre tjenestekvinne. Mùi viser nysgjerrighet overfor flere innen familien, og ved å spørre den eldre kvinnen får hun ta del i en rekke skjebner. Familien har tre sønner, samt en farmor som har trukket seg helt tibake i en overetasje. Harmonien i familielivet er borte, og Mùi får snart vite hvorfor. For mange år siden mistet familien sin datter, ei jente som ville vært like gammel som Mùi om hun hadde levet. Sorgen over dette dødsfallet er dypt rotfestet i familien, og har ledet til at farmoren har trukket seg tilbake, at faren bærer på en skyldfølelse, og barna tar helt avstand fra jenta som kommer inn i huset. Bare moren ser på lille Mùi som en slags erstatning for den jenta hun selv mistet. Når Mùi må forlate huset ti år senere gir moren henne en vakker rød kjole og familiesmykker som opprinnelig var tiltenkt hennes datter. Duften av grønn papaya er en film om tjenerens forhold til sitt herskap. Fra det øyeblikk hvor Mùi trår over terskelen til det huset som skal være hennes framtidige hjem og arbeidssted, så er hun helt dedikert til sin tjenerrolle. Hun får opplæring i å tjene familiemedlemmene rett, og hun må innfinne seg med å være et mobbeoffer for den minste sønnen i huset. Men på tross av sin rolle, er hun den eneste lille spire av liv, i en familie som ikke henger sammen. Regissøren Tran Anh Hung fikk debutprisen Camera d'Or ved Cannes-festivalen 1993, og han ble også belønnet med en Cesar for beste debutfilm samme året. NKFF --- Asiatiske varer har forlengst erobret verden. De siste årene har filmer fra verdensdelen gjort det samme. Ikke minst har kinesisk publikum fått et stort publikum også her hjemme. Nå kan publikum møte nok et spennende filmland, nemlig Vietnam. Filmen vakte berettiget oppsikt under fjorårets Cannes-festival og stakk med både Camera d'Or og Prix Jeunesse. I tillegg ble den nominert til Oscar i klassen for beste utenlandske film. "Duften av grønn papaya om morgenen" har handlingen lagt til 50-tallets Vietnam, hvor den ti år gamle MØi blir sendt til byen for å jobbe som tjenestejente. Den gamle tjenestekvinnen på stedet tar seg av henne og forteller dramaet om vertsfamilien. Faren i huset har forlatt familien og huset og har tatt med seg hele formuen. MØi blir som en datter i huset, og vokser opp til en skjønnhet. En kvinne som svigerdøtrene i huset oppfatter som en farlig rival, og presser henne ut. Den unge vietnamesiske regissøren Tran Anh Hung har et fortellerspråk som har mye til felles med det vi kjenner fra de kinesiske filmene, i tillegg bidrar skuespillernes dyktighet til å gi filmen troverdighet. Geir Kamsvåg På Kino 3/1994 --- Kinopremiere 16/9-94. Saga --- Hva sa pressen? Kvinnedrama fra Saigon 1951 - 61 om en tiårig jente som kommer fra landsbygda for å stelle huset for en byfamilie. Etter hvert blir hun tenåring og forelsker seg i en venn av huset. "Tran er fascinert av dagliglivets små detaljer, har uttrykksfull design, dekor og lys og gjør også derigjennom stille, subtile observasjoner av familieliv..." (P.H. Aft.) "Et lite mirakel, og en lys-strime av håp for filmkunsten i en tid hvor vi ikke øyner alt for mange slike... Filmen er ikke noe mer - eller noe mindre! - enn en sjelden begavet filmkunstners drøm om en tradisjonell kultur som han uten tvil idealiserer, som han ser i den poetiske drømmens heller enn i virkelighetens lys." (H.K. Arb. 6 poeng.) "På sin helt spesielle lavmælte måte lodder filmen hårfint og balansert omkring underdanighet, tjenersinn, lojalitet - men først og fremst kjærlighet. og man får et uhyre fascinerende innblikk i en fremmed kultur." (J.S. VG 5 poeng.) Film & Kino ---