Tryllefløyten

Tryllefløyten

2t. 19min.
Musikkfilm
Sponsorat
BlockbusterFilmoteketSF Anytime
Annonse
Plakat for 'Tryllefløyten'

Gi din vurdering:

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Tryllefløyten
Originaltittel: The Magic Flute
Sjanger: Musikkfilm
Manus: Stephen Fry
Nasjonalitet: Frankrike,Storbritannia
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2006

Den britiske regissøren Kenneth Brannagh bringer opera-klassikeren "Tryllefløyten" til filmlerretet på spektakulært vis. Filmen bygger på nyskrevet manus og libretto av Stephen Fry, igjen bygget på originalverket av Wolfgang Amadeus Mozart. I rollen som Papagena møter vi den norske sopranen Silvia Moi.

Første verdenskrig går mot slutten. Verden er trykket ned i mørke, død og destruksjon når Tamino legger ut på sin farefylte og vågale reise - i kjærlighetens, lysets og fredens tegn. En nifs stillhet senker seg over et landskap, fortsatt urørt av krigen. Tamino venter angstfylt sammen med sine medsoldater på et tegn om at slaget er i gang. Midt i det påfølgende kaoset på slagmarken befinner Tamino seg plutselig i et grenseland, i et område mellom drøm og mareritt hvor han blir reddet fra en sikker død av de tre Søstrene. Soldaten Papageno, den ansvarlige for å påvise giftige gasser i skyttergravene med kanarifuglenes hjelp, kommer tilfeldig over hendelsen med Tamino. Han forsøker å ta æren for redningsaksjonen før Søstrene sender de to soldatene ut på et dødelig oppdrag. Datteren til Nattens dronning, den skjønne Pamina skal settes fri, etter å ha blitt kidnappet av mørkets hersker, den onde Sarastro. Et spektakulært og musikalsk eventyr bygges opp når to unge elskedes skjebne skal danne håp for nasjoner - så vel som for millioner av mennesker. <b>Om operaen</b> "Jeg har akkurat kommet hjem fra operaen, fullsatt som alltid. Det som gir meg den største gleden er det stille samtykket. Det er tydelig at denne operaen blir bare mer og mer populær." - Mozarts brev til sin kone Constanze, oktober 1791. Da Tryllefløyten ble fremført for første gang i Wien, ble den en umiddelbar åpenbaring av musikalsk orginalitet og mangfold for et intetanende og forventningsløst publikum. De fikk oppleve en ny form for musikalsk teater - en nyskapende blanding av folkelig underholdning og stort drama av et kaliber man normalt hadde forbundet med den gode smak i de høyere klasser. Publikum ble både forført og forvirret av krysningspunktet mellom det fortellende og det sterkt stiliserte. Med de samme elementene som også utfordrer og fascinerer nåtiden publikum, mer enn to århundrer senere.