Der vindane møtes
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
<p>Et fantastisk kunstverk av en film! <br />---<br />"Årets kinoopplevelse?<br />Der vindane møtes er en hypnotiserende vakker film som best kan beskrives som muligheten til å tre inn i gamle svart-hvitt-fotografier.<br />Det er selvsagt ren selvskading av distributør Fidalgo å sette opp en stillbildefilm i svart-hvitt fra en estisk regidebutant på norske kinolerreter, men det gjør meg rørt at vi er velsignet med enkelte fandenivoldske distributører som ser at for de ytterst få som løser billett til en film som Der vindane møtes, er dette potensielt årets kinoopplevelse." Terningkast 6, Natt&Dag</p><p>---<br />"Den estiske filmen Der vindane møtes er intet mindre enn et stilsikkert, formfullendt og gripende mesterverk!<br />Dette er et helt spesielt krigsdrama, fortalt med et modig og innovativt filmspråk i gnistrende sort/hvitt-bilder, der hvert tablå er et kunstverk med sjel og dybde.<br />Man skulle tro at en 70 år gammel mester sto bak, men regissør Marrti Helde var bare 27 under innspillingen, og dette er utrolig nok hans spillefilmdebut.<br />Kanskje skyldes det ungdommelig overmot, eller så har vi å gjøre med et ekstremt talent med en imponerende historisk og menneskelig innsikt. <br />Der vindane møtes er en poetisk praktfilm som anbefales på det varmeste!"<br />Birger Vestmo, Filmpolitiet, NRK P3. Terningkast 6<br />---<br />"Krigsdrama uten like <br />Som filmatisk blanding av fotoroman og brevroman trer drama fra Stalins deportasjon av estlendere under 2. verdenskrig fram på lerretet, til krigsfilm uten like. <br />Det har aldri skjedd før at to av de beste filmene på kino i Norge i løpet av et år har vært fra Estland." Adresseavisen (Terningkast 6)<br />---<br />"Et mesterverk om deportasjoner <br />Mens flyktninger går gjennom dagens Europa, viser kinoen et rystende og betagende verk om estere som ble deportert av Stalin i 1941." Stav. Aftenblad (Terningkast 6)<br />---<br />"En av årets sterkeste filmopplevelser, som både er gripende, opprørende og betagende." (Terningkast 5, Bladet Cinema)<br />---<br />"Der vindane møtes gjør deg årvåken for de minste detaljer i en dramatisk lidelseshistorie." Aftenposten (5)<br />---<br />Terningkast 5 fra Filmmagasinet!<br />---<br />"Den dypt bevegende estiske filmen "In the crosswind" av Martti Helde skildrer med et eksperimentelt og virkningsfullt formspråk (hvor skuespillerne i lange og intrikate tagninger står uten å røre seg) utryddelsen av estlendere under og etter andre verdenskrig, da mange av landets innbyggere ble deportert til arbeidsleire i Sibir som følge av både Sovjets og Nazi-Tysklands etniske rensing. Filmen ble meget velfortjent belønnet med juryens Artistic Achievement Award."<br />(Sakset fra A. Husers artikkel fra Thessaloniki-festivalen i Cinema nr. 5-2014)<br />----<br />"Har du hørt om "det sovjetiske holocaust"? Under Andre verdenskrig ble over 40 000 mennesker fra de baltiske landene drept eller deportert til Sibir av Stalin-regimet. Heldes tilnærming er både usedvanlig og vellykket: Han lar ikke skuespillerne (om man kan kalle dem det) agere, men heller posere, og lar så kameraet gli gjennom disse fryste øyeblikkene. Det føles som å tre inn i et fotografi, og Der vindane møtes tilegner seg dermed noen av stillfotografiets egenskaper. Filmens tablåer besitter kraften et slående foto kan ha, men i tillegg forlenges og forsterkes den i løpet av hver kamerakjøring." (Sakset fra Natt&Dags omtale av Haugesunds-festivalen)</p>
<p>Sommeren 1941 blir baltiske innbyggere deportert til Sibir eller drept på Stalins ordre. I lengtende dagboknedtegnelser skriver Erna til mannen Heldur om reisen til Sibir, den gnagende sulten, umenneskelige arbeidsforhold og datterens sykdomsforløp.</p><p>Med en mengde statister stilt møysommelig opp i øyeblikkspositurer, duver Erik Põllumaas studerende kamera rundt i en visuelt oppsiktsvekkende svart-hvitt-verden av fryst virkelighet og nakne følelser. Følelsen av å tre inn i gamle fotografier speiler Ernas fragmenterte minner, som kommer til liv gjennom et pustfrarøvende lydbilde av bakgrunnsstøy, mumlende røster og perfekt plasserte symfoniske klimaks. Der vindane møtes utforsker filmmediets muligheter gjennom fotografiets begrensninger.<br />----<br />"Av og til kan man oppleve noe som får en til å miste pusten. Martti Heldes film om Erna og hennes families deportasjon fra Estland til Sibir er laget på en måte jeg bare må bøye meg i støvet for. Ved å bruke Ernas brev til sin mann som grunnsteinene i historien så veves film og noe som kan forklares som stillbilder i 3D, sammen til en fortelling om sorg, savn og den store, store kjærligheten.<br />Dette er en film jeg kommer til å huske lenge." Sakset fra Romsdals Budstikke(6)<br />----<br />"..imponerende velkomponert, og ikke lite rørende" FilmMagasinet(5)<br />----<br />Odd Vaagland fra Arendal filmklubb har vært medlem av FICC-juryen (Det internasjonale filmklubbforbundet) på The Black Nights Film Festival i Tallinn, Estland fra 14-30. november. Her er hans rapport med inntrykk av festivalen, og filmene han så:</p><p>"I Estland mørkner det i firetida. I Tallinn er Black Nights Film Festival nylig avviklet for 18 gang, Før, var biffene høye og bilene lave. Nå er det omvendt. Men midt i den økonomiske motvinden har en likevel overskudd til å lage gode festivaler. Putins aggressive utenrikspolitikk har også gitt folk nerver. Minner fra sovjetisk okkupasjon har skapt varige traumer. Ikke rart da at festivalen er representert med en estisk film som tematiserer den sovjetiske okkupasjonsmaktens vilkårlige deportasjon av tusenvis av estlendinger til 15 års slavearbeid i Sibir. In the Crosswind skildrer den 27 år gamle lykkelig gifte Erna, som med sin lille datter sendes i krøttervogn til en arbeidsleir i Sibir - og mannen i fangeleir. Brevene hun sender ham, i håp om at han er i live, blir filmens dramatiske storyline, Her gjelder det, mot høye odds, å overleve og bevare verdigheten. At filmen bygger på en sann historie, er mer enn en sliten klisjé.<br />Filmen vant Don Quijote-prisen; ikke minst for den innovative formen: Den uttrykker en ny måte å lage film på. I takt med opplesningen av Ernas brev viser den unge regissøren en rekke stilleben-fotografier. Det er som å vandre inn i et fotogalleri. Her er "aktørene" ubevegelige bilder; det er kameraet som flytter fra bilde til bilde. Og bruk av 3D får fangeleirofre til å springe mot oss fra en dyster bakgrunn av umenneskelig slaveslit. En kunne sikkert diskutert om dette virkelig er en spillefilm. På angloamerikansk heter film motion picture, altså bilde i bevegelse. Men jo, det er et manus og en skapende regissør bakom- og altså kamera i bevegelse. Martii Helde er et lysende talent." (Sakset fra NFKs web-sider.)<br />----<br />14 June 1941. Without warning tens of thousands of people in Estonia, Latvia and Lithuania were removed from their homes. Without any sort of trial men faced being sent to prison camps and women and children were deported to Siberia. The aim of this extraordinary operation - carried out on the orders of Soviet leader Joseph Stalin - was to purge the Baltic countries of their native inhabitants.</p><p>Estonian Erna, happily married and the mother of a young daughter, is sent to Siberia. For her, time takes on another dimension. Fighting starvation and humiliation in inhuman conditions, her soul seeks and finds freedom in the letters she sends to her husband who has been sentenced to prison camp.</p><p>Even so, the years in Siberia rob Erna of something much more precious than just her youth.</p><p>This film is based on a true story and uses extraordinary visual techniques and language to tell the heart-wrenching tale of the fate of thousands of Estonians.<br />---<br />Festivaler/Priser:</p><p>Toronto IFF 2014<br />-Warsaw IFF 2014 (Ecumenical Jury Award)<br />-Thessaloniki IFF 2014 (Artistic Achievement Award)<br />-Mannheim Heidelberg IFF 2014 (Auszeichnungen der Empfehlungsjury der Kinobetreiber)<br />-Black Nights FF Tallinn 2014 (Prize for the Best Cinematographer, the Estonian Film Award, the FICC [International Film Clubs] Don Quixote Award for Best Film)<br />-Camerimage IFF 2014</p>