Monday
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Det er mandag morgen. På et hotell i Tokyo ligger Takagi i sengen. Han har fortsatt dressen på. Klokkeradioen messer monotont om været. Tagaki våkner opp fra en dyp søvn, men kan ikke helt forstå hvor han er eller hva han har der å gjøre.
Ut av lommen faller en liten pose med salt. Renselsessalt. Dette er salt som brukes ved begravelser for å holde onde ånder unna. Litt etter litt husker Takagi episoder fra de siste dagene. En helg der det ble svært vått og det meste gikk rivende galt. Eller har det bare vært en drøm? <i>Monday</i> er den japanske kult-regissørens fjerde film. Etter <i>D.A.N.G.A.N Runner</i> (1996), <i>Postman Blues</i> (1997) og <i>Unlucky Monkey</i> (1998), som alle har gått på kino i Norge, kommer her filmen om tidenes verste hang-over. Sabu mikser japanske haiku-dikt med vestlig populærkultur til en ramsalt, men funky blanding. Han kombinerer rå energi med blikk for filmatiske lekkerbiskener som gjør ham til en av Asias mest spennende unge filmregissører. <i>Monday</i> mottok både en publikumspris og en kritikerpris (av Fipresci) ved filmfestivalen i Berlin 2000. <b>Sabu forteller:</b> "Det er bare fire år siden jeg debuterte som filmregissør. Så jeg er egentlig fortsatt en fersking i filmfaget. Derfor blir det litt rart å si at jeg lagde <i>Monday</i> som om jeg ikke hadde lagd film før. Men jeg gikk til verket som en sann debutant. Jeg bestemte meg for å gjøre filmen som jeg virkelig ville lage, og det skulle være en komedie, en action-komedie, en dramatisk, smertefull, skremmende og fantastisk historie med kjappe replikker og dansing - mye dansing. Alt dette skulle være med, og filmen skulle være full av kynisk latter, og samtidig ikke mer enn 100 minutter lang. Jeg forsøkte. Og, yeah! I did it." <b>"Cult Japanese director Sabu makes a stunning return to form with <i>Monday</i>, his fourth and best movie to date."</b> Variety <b>"Hitchcock meets Kafka in Tokyo, and has a great time."</b> Time Magazine