Polly Pocket og Uno! Dette er de neste leke-filmene fra folka bak "Barbie"
Etter kjempe-suksessen med Barbie, er Mattel Films klare for å filmatisere Hot Wheels, Polly Pocket og 43 andre leker…
Mattel Films ble stiftet i 2018 for å lage vågale, spennende Hollywood-filmer basert på Mattels leketøy. Den første filmen fra den nåværende utgaven av selskapet heter Barbie, og har blitt sommerens største kinosuksess!
Mattel Films har uttalt at de jobber med 45 kommende filmer. Blant lekene vi vet at de jobber med å filmatisere er American Girl, Magic 8 Ball, Major Matt Mason, Matchbox, Masters of the Universe, Rock 'Em Sock 'Em Robots og View-Master.
Barbie går på kino nå. Kjøp billetter til filmen her!
Barbie er en Kinoklubb-film, og medlemmer kan se den på kino til halv pris. Det samme tilbudet gjelder for blant annet Hercule Poirot-filmen Mord i Venezia, Hør her'a, basert på boka med samme navn, og den norske andre verdenskrig-filmen Konvoi. Les mer om Kinoklubben, og meld deg inn, her!
Uno
Kortspillet Uno har mer eller mindre de samme spillereglene som vri-åtter. Den største forskjellen er at Uno ikke kan spilles med vanlige spillkort – du må kjøpe en egen pakke Uno-kort.
Dette har leketøyprodusenten Mattel tjent godt på, men nå vil de utvide Uno-universet. De har slått seg sammen med rapperen Lil Yachty, og skal produsere en "actionfylt komedie om et kløktig kupp" basert på kortspillet, med handlingen satt i hip-hop-miljøet i Atlanta.
Vi vet ikke noe mer om hva filmen skal handle om, men manuset er skrevet av Marcy Kelly. I første omgang er Lil Yachty ansatt som produsent for filmen, men planen er at han også skal spille hovedrollen. Rapperen har gitt en uttalelse om filmen til The Hollywood Reporter:
- Jeg spilte Uno som barn og gjør det fortsatt i dag, så å spinne det til en film basert på hiphop-miljøet i Atlanta, som jeg kommer fra, er veldig spesielt. Det ligger nærme hjertet mitt.
Hot Wheels
Hot Wheels er en produktlinje med små metall-biler som man kan sende nedover en plast-bane, kaste på småsøsken og kjøre i loop.
Star Wars-regissør J.J. Abrams står bak den planlagte Hot Wheels-filmen. Denne sommeren fortalte han The New Yorker at filmen ikke skal være en tøysete fargebombe. Uten å røpe for mye, forteller filmskaperen at han har en god idé om hva filmen skal handle om:
- Vi har vært i samtaler med Mattel om Hot Wheels lenge, og vi fant ikke noe som klikket helt, som gjorde det verdig "Hot Wheels"-navnet. Så kom vi opp med noe emosjonelt, jordnært og skittent.
Polly Pocket
I 2021 ble det kjent at Girls-skaperen Lena Dunham utvikler en film om Polly Pocket, med Lily Collins fra Emily in Paris i hovedrollen. Filmen handler om en ung jente som knytter vennskap med en lommestor kvinne.
Dunham uttalte at hun ville lage filmen fordi "unge kvinner trenger lekne filmer som snakker til dem uten å snakke ned til dem".
- Polly Pocket var ansvarlig for utallige timer med barndoms-eskapisme for meg - Polly ga meg en liten verden av magi og egenrådighet å skape historier i, så det er ganske poetisk at jeg nå skal gå løs på det samme som regissør
De bittesmå Polly Pocket-dukkene, som bor i en brettbar verden i et lite skriv, ble introdusert i 1989, og eksploderte i popilaritet på starten av 2000-tallet.
Dinosauren Barney
Denne sommeren fortalte produsenten Kevin McKeon til The New Yorker at den kommende filmen om dinosauren Barney blir noe helt annet enn en barnefilm. Oscar-vinneren Daniel Kaluuya skal spille hovedrollen i filmen, og ifølge McKeon er den inspirert av filmer som Evig solskinn i et plettfritt sinn, Being John Malkovich og New York i et nøtteskall!
Vi lener oss på millennial-angsten, i stedet for å finjustere dette for barn. Vi vil treffe voksne. Ikke at den får høy aldersgrense, men det vil fokusere på noen av prøvelsene ved å være i 30-åra, og ha vokst opp med Barney – hvor skuffet hele den generasjonen er.
Han beskriver den kommende filmen som "surrealistisk", og sammenligner den med filmer fra studioet A24. "Det er så dristig av oss, og understreker virkelig at vi er her for å lage kunst."
Vi håper Mattel klarer å lage kunst denne gangen!
Har de gått tom for idéer?
I kommentarfeltene våre skriver brukere ofte at "Hollywood er tomme for ideer", men grunnen til at amerikanerne spyler ned norske kinoer med oppfølgere, nyinnspillinger og filmer basert på leker, fornøyelsesparker og ymse produkter er litt mer sammensatt.
Kostnadene forbundet med markedsføring av film i USA har skutt i været de siste tiårene. I mange tilfeller koster det vesentlig mer å markedsføre en kinofilm enn det koster å produsere den, og derfor setter alle de største filmstudioene pris på filmer som har en innebygget merkevare, enten merkevaren er "Star Wars", "Marvel", "Godzilla", "Lego" eller "Rubiks kube".
Les også: Rubiks kube skal bli film
Denne tilnærmingen til markedsføring baserer seg på en tanke om at publikum har lettere for å huske og bli nysgjerrig på en film hvis de forbinder den med noe de allerede har hørt om og har assosiasjoner til.
Men det er en klar vesensforskjell mellom "Marvel", som sitter på et digert univers med tusenvis av karakterer og åtti år med utgitte tegneserier, og Uno, som er et kortspill med fire farger og noen kule symboler. De fleste har hørt om Uno, men det er ingenting med Uno som skriker etter å bli filmatisert som en actionfylt komedie om et kløktig kupp i hip-hop-miljøet i Atlanta.
Det kan selvfølgelig hende at disse lekene blir fantastiske film! Legofilmen og Barbie er begge strålende eksempler som bygger oppfinnsomme og tankevekkende universer på plastleker. Vi krysser fingrene for at Mattel har en god plan, og at disse filmene blir verdt å se!