Fjellet
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Nora og Solveig er tilbake i fjellheimen hvor de hadde en traumatisk opplevelse to år tilbake. I stedet for å dele og være tilstede i det vonde sammen med Solveig, har Nora lukket seg for henne og holdt det på avstand. Solveig har derfor tatt initiativet til denne turen, så de kan komme til bunns i det som hendte og møte fremtiden sammen.
Det blir en lang og vond tur inn i det vakre og ville fjellandskapet, hvor forholdet settes ytterligere på prøve. I små øyeblikk aner vi likevel håp om at de skal finne sammen igjen, men jo nærmere åstedet for hendelsen de kommer, jo mer krevende blir det. Fjellet er en film om sorg og forsoning, der vi etter hvert kommer svært tett på de to kvinnene og avdekker dype sår, skam og fortvilelse. Det er også en film om håp og hvor langt mennesker er villige til å gå for hverandre. Om hvilke kamper man kan møte sammen og hvilke man må kjempe alene. Om filmen "Fjellet" er Ole Giævers spillefilmdebut, og er på mange måter en tematisk videreføring av hans kritikerroste novellefilm "Sommerhuset" (som fikk to Amandanominasjoner). Karakterene i Giævers filmer er ofte preget av traumatiske hendelser i nær fortid, noe som kommer til uttrykk gjennom et destruktivt adferdsmønster. Gjennom trivielle situasjoner og dialoger, hvor det som regel ligger en dypere undertekst, og et visuelt uttrykk som hele tiden hviler i karakterens sinnstilstand, nærmer vi oss stadig kjernen og den grunnleggende årsaken til den destruktive adferden. I "Fjellet" spiller naturen en viktig metaforisk rolle, og selve fjellet blir som en egen karakter i filmen. I likhet med "Sommerhuset" er denne reisen knyttet opp mot karakterenes psykologiske prosess. Giæver har uttalt at han bruker filmene sine til å forsøke og forstå menneskets sinn og væremåte. Til tross for at tematikken kan være alvorlig, gjør han det ofte med et humoristisk blikk og situasjoner som er lett å kjenne seg igjen i. Giæver har sagt at det er viktig for ham å være tro mot de sannhetene han sammen med skuespillerne kommer frem til, og at det betyr mye for ham at publikum deler den erkjennelsen og innsikten karakterene kommer frem til. Om produksjonen "Fjellet" er på flere måter et uvanlig filmprosjekt. Etter å ha ventet i flere år uten å få støtte til filmproduksjon, bestemte Ole Giæver seg for å produsere film på egen hånd. Det var viktig for ham å utnytte de fordelene en enkel produksjon har, og ikke lage en film uten et høyere formål. Han lette bevisst etter en idé som lot seg realisere med lave kostnader og enkle produksjonsrammer, og fant til slutt frem til "Fjellet"; med kun to skuespillere og hvor hele handlingen foregår ute i fjellheimen. I motsetning til andre "dugnadsfilmer" var det helt essensielt for Giæver at de involverte i prosjektet skulle være erfarne og dyktig på sitt fagområde, og at filmens kvalitet skulle sikres gjennom hver enkelts genuine talent både foran og bak kamera. På "Fjellet" fortsetter Giæver samarbeidet han hadde på "Sommerhuset" med fotograf, klipper og komponist. Med få skuespillere og en liten stab oppnår man gjerne et tettere samhold og større personlig eierforhold til filmen, noe som gjør at man ofte legger igjen mer av seg selv i prosjektet. Det skjerper folks prestasjoner og gir en helt egen energi og fokus på arbeidet. Selv om produksjonen hadde enkle rammer, var det en krevende film å lage på andre områder. De to skuespillerne og syv stabsmedlemmene måtte gå to-tre timer inn i fjellheimen hver dag for å finne de beste stedene å skyte filmen på. Denne innsatsen har resultert i noen fantastiske bilder av den ville naturen, selv om det nesten utelukkende er skuespillerpresatsjonene som bærer filmen. Da filmen nesten var ferdig klippet, ble Karin Julsrud fra 4 1/2 invitert til visning. Julsrud var produsent på "Sommerhuset", og ville være det også på "Fjellet", i nært samarbeid med distributøren Euforia Film.