Karlsson på taket
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
En vakker, klok og passe tykk mann i sin beste alder - det er Karlsson på Taket, det. Og Karlsson er ikke en sjenert person; på døren til hjemmet hans står det et skilt med "Her bor verdens beste Karlsson!". Nå har han hovedrollen i en av de største produksjoner i skandinavisk filmhistorie og du kan se ham på kino nå!
En dag kom Karlsson bare flyvende inn gjennom vinduet til Lillebror. Så satte han i gang Lillebrors dampmaskin, for Karlsson er jo verdens beste dampmaskinpasser. Karlsson er forresten best i alt, hvis vi tror hans egne ord. Lillebror tror på ham, så Lillebror synes også at Karlsson er best i alt. I det minste er han verdens beste lekekamerat. <b><i>"Karlsson på taket"</i></b> er nå blitt en tegnet langfilm og Svensk Filmindustris mer enn 30 år gamle tradisjon med å filmatisere Astrid Lindgrens fortellinger fortsetter. Utformingen av karakterene står Ilon Wikland for, mens manus og regi krediteres Vibeke Idsøe. Produsenter er Waldemar Bergendahl og John M. Jacobsen. Produksjonen er et nordisk samarbeide mellom svenske SF og norske Filmkameratene A/S. <b>Astrid Lindgren - forfatter</b> Astrid Lindgren er en av verdens mest elskede, og er gjennom tidene den mest oversatte svenske forfatter. Hun har skrevet over 130 historier, men regnet selv kun 35 av disse som "ekte" bøker. De har blitt oversatt til 76 språk og den samlede utgivelsen utenfor de svenske grenser har passert godt over 3 000 forskjellige utgaver og omtrent 80 millioner eksemplarer er solgt til nå. Som barnebokforfatter spenner hun over alle genre; "jentebøker", krim, idyllisk realistiske fortellinger, fantasiskildringer og eventyr. Miljøene i bøkene veksler fra storbyer til små landsbygder, fra middelalder til nåtid. Likt for alle hennes bøker er at de har en handling og personkarakteristikk som tiltaler barn og gjør at de elsker bøkene hennes. Finnes det noen hemmelig oppskrift til Astrid Lindgrens suksess, så er det den lysende evnen til å prate til barn på deres egne måte. På spørsmålet om hvor hun tok inspirasjonen fra, om det var fra barn og barnebarn, svarte hun: "Det finnes inget annet barn som kan inspirere meg enn det barnet jeg selv var en gang. Det er altså ikke nødvendig å ha egne barn for å kunne skrive barnebøker. Man må selv ha vært et barn - og så heller bare komme på sånn omtrent hvordan det var." <b>Ilon Wikland - illustratør</b> Ilon Wikland ble født i 1930 i Estland og flyktet som 14-åring til Sverige. Her utdannet hun seg på "Skolan för Bok och Reklamkonst" og Signe Barths malerskole. I 1954 fikk hun oppdraget med å illustrere "Mio, min Mio". Siden det har hun illustrert nesten alle Astrid Lindgrens bøker. Ilon Wikland er en mangesidig kunstner, hvis bilder spenner over et bredt register; fra det trygge, idylliske til det svarte og dramatiske. Hun gjør seg flid med alle detaljer i miljøet og prøver å fange personenes karakterer. Hun har også fått en rekke priser og utmerkelser for sitt gode arbeidet. <b>Vibeke Idsöe - manus og regi</b> Vibeke Idsöe debuterte som regissør i 1996 med "Jakten på Nyresteinen", som hun skrev både som bok og filmmanus. Filmen var en stor suksess her i Norge og vant Amanda-prisen. Den ble solgt til en rekke land og har vunnet priser på prestisjetunge filmfestivaler verden over, som for eksempel "Stora Nordiska Filmpriset" på Film Festivalen i Gøteborg. Ved siden av å ha skrevet filmmanuset til den norske suksesstegnefilmen "Solan, Ludvig og Gurin med Reverompa", skrev hun også en bok om hvordan filmen ble til. Arbeidet med KARLSSON PÅ TAKET startet tidlig i 1998 da AB Svensk Filmindustri og John M. Jacobsens selskap Filmkameratene AS ble enige om å forsøke å gjenskape Astrid Lindgrens Karlsson bøker for tegnefilm. Vibeke Idsøe fikk i oppdrag og skrive manuskriptet som i utgangspunktet ikke var en enkel oppgave da det var snakk om tre bøker. I tillegg var Idsøe særlig opptatt av at man skulle være tro mot Astrid Lindgrens spesielle atmosfære og stemninger. Under arbeidet var man også så heldige å få samarbeide med Ilon Wikland som var Astrid Lindgrens faste illustratør gjennom mange år. Hun var med å utforme filmens karakterer og bakgrunnsstil. I tillegg bidro hun med bakgrunnshistorikk. Karlsson fikk sitt opprinnelige utseende etter at Ilon Wikland observerte en fransk bonde som kjørte truck i Hallene i Paris på 50-tallet. Han ble den visuelle modellen som Astrid Lindgren falt for. Selve tegnefilmprosessen ble i sin helhet kreativt styrt og kontrollert fra Oslo, der også en vesentlig del av nøkkelanimasjonen ble utført og premissene lagt. Men med en så omfattende produksjon var det nødvendig å bringe inn bidragsytere utenfra. Mot slutten hadde KARLSSON utviklet seg til å bli et virkelig flerkulturelt filmmiljø. Det ble til tider jobbet samtidig på filmen i Oslo, København, Amsterdam, Riga, Bangkok, Taipei og Barcelona. Vibeke Idsøe så det som særlig viktig at stemmene som skulle gi liv til Astrid Lindgrens karakterer passet personlighetene. Valget falt på Terje Strømdahl som Karlsson, Ferdinand Falsen Hiis som lillebror, Anne Marit Jacobsen som Frøken Bock og Robert Stoltenberg. Han tok på seg å spille begge tyvene Fille og Rulle, mens disse i Sverige tolkes av Magnus Härenstam og Brasse Brännström. Musikken til filmen har Kjetil Bjerkestrand stått for. Bjerkestrand og Jacobsen har samarbeidet på en rekke filmer helt tilbake til VEIVISEREN for 15 år siden. I KARLSSON var mandatet å gi filmen en musikkside i tråd med klassiske storfilmer, men samtidig beholde det lekne som passer Astrid Lindgrens verden. Ifølge Svensk Filmindustri har nordmannen langt overgått deres største forventninger. Det er totalt tegnet en kvart million tegninger i tillegg til arbeidet nedlagt i storyboard, testfilmer, fargelegging, komposisjon, lydarbeide, klipp og musikk. Kostnadene vil ligge på ca. 58 millioner kroner. Filmen er finansiert med støtte fra Audiovisuelt Produksjonsfond, Eurimages, Norsk Filmfond og Nordisk Film- og TV fond. <a href="/sfnorge/kino/karlsson_pressemelding.doc">Last ned pressemeldingen om "Karlsson på taket" (Word-dokument)</a>